Skiffle og Coffebars

Et nytt påfunn i Londons gater på femtitallet var de såkalte «coffebars». Der kunne ungdommen smette inn, slippe et par pence i jukeboksen i hjørnet og spille sin favorittmusikk. Jazzen var sjanseløs mot rock fra første stund – med det svære medieoppbudet som alltid følger rockestjernenes bevegelser var det ingen kunst å parkere jazzmusikerne i bakgrunnen.

2is Coffe Bar, London foto Wikipedia
Foto: Wikipedia

Skiffle

Mangt og meget var i sin spede begynnelse i England på femtitallet: Den seksuelle revolusjonen, større åpenhet om homofili, og en egenartet tolkning av tidens populærmusikk fikk navnet «Skiffle»

Den britiske skiffle-sjangeren begynte på jazzklubbene i London. I USA var skiffle et navn på rytmisk musikk som ble framført med hjemmelagede instrumenter: Vaskebrett laget rytme, en tom trekasse med kosteskaft og klessnor ble til primitiv kontrabass og en luguber husmorgitar antydet akkordene.

The Quarrymen

I London dominerte interessen for New Orleansjazz, tradjazz – foran swing og bop. New Orleansjazzen var de svarte amerikanernes frigjøringsmusikk. Det slo an i storbyene. Man kunne høre tolkninger av sangene til Leadbelly, Ma Rainy med flere og Lonnie Donegan var den store britiske fornyeren av skifflemusikken.

I 1957 debuterte et skiffleband fra Liverpool, « The Quarrymen » med John Lennon i sentrum for musikantene.


The Goon-show

Engelskmennene hadde et meget sunt og oppegående revy og kabaretmiljø - « The Goon Show » begynte i radio på femtitallet – og en av lydteknikerne hos BBC var George Martin. Noen få år senere spilte han inn plater med fire gutter fra Liverpool som kalte seg «The Beatles»

I Studio Sokrates holder vi oss til jazzen, til tross for at det er fristende å følge musikkhistorien over i popmusikken og de legendariske sekstiårene.

Bechet & Lyttelton

Vi presenterer to sanger, i den første er det trompetisten og radioentertaineren Humphrey Lyttelton som trass i lockout av amerikanske musikere i England, gikk i platestudio med legendariske Sidney Bechet og spilte inn plate. Den andre komposisjonen tilhører amerikaneren Tadd Dameron – tolket av engelskmannen Ted Heath.

De av dere som bruker Spotify finner musikken her: Studio Sokrates spilleliste i Spotify