Sinnataggen er fritt vilt

Oslo kommune ville hindre at hvem som helst kan lage sin egen kopi av Monolitten og Sinnataggen. Men Patentstyret sier nei.

Sinnataggen og Monolitten

FIKK NEI: Oslo kommune forsøkte å varemerkebeskytte Vigeland-kunst, som Sinnataggen og Monolitten, men har fått nei av Patenstyret.

Foto: NRK/Scanpix

Som NRK.no tidligere har omtalt, har Oslo kommune forsøkt å unngå at hvem som helst kan utnytte Gustav Vigelands kunst til kommersielle formål.

70 års vern etter død

Bakgrunnen for denne frykten, er at det i mars i fjor var 70 år siden Vigeland døde. Kunstneres åndsverk er bare beskyttet så lenge vedkommende lever og 70 år etter dødsdato. Etter det er det i prinsippet lov til å produsere kopier av verket uten å betale vederlag og uten å be om tillatelse.

Oslo kommune og Vigeland-museet ville fortsette å ha eneretten på skulpturene, og har søkt til Patentstyret om varemerkebeskyttelse.

Nå har Patentstyret vendt tommelen ned for denne søknaden, melder Dagsavisen.

– Opphavsretten er gått ut, så Sinnataggen er i det fri. Oslo kommune vil ha registrert den som varemerke, men vi mener den ikke oppfyller kravene, sier Knut Andreas Bostad, seksjonssjef i Patentstyret til avisen.

Fem millioner kroner

Jurist i Kulturetaten i Oslo kommune, Anne Inversini, forteller til Dagsavisen at de fikk medhold i varemerkeregistrering for flere Sinnataggen-varemerker i fjor, men at Patentstyret opplyser om at de snudde i disse sakene etter en ny vurdering av praksisen sin.

Oslo bystyre har bevilget til sammen fem millioner kroner for å sikre kommunens rettigheter til kunsten av Vigeland. Hans kunst blir sett av mellom en og to millioner mennesker årlig i Vigelandsparken.

Dermed øker faren for utnyttelse av kunsten til kommersielle formål.

– Vi vet at for eksempel «Sinnataggen» er populær som motiv, så vi kan risikere at andre vil kunne komme til å selge skulpturen som suvenir flere steder enn hva tilfellet er i dag, har museumsleder Jarle Strømodden ved Vigeland-museet tidligere sagt til NRK.

Kulturstrøm

  • Rosar Solstad i The New Yorker

    Den anerkjende britiske litteraturkritikaren James Wood gir ei grundig analyse av Dag Solstads roman «Sjenanse og verdighet» i The New Yorker. «Den briljante norske forfattaren veit kor stor avstand det er mellom levd liv og narrative konvensjonar», konkluderer Wood.

    Kronprinsesse Mette-Marit starter Litteraturtoget 2018, Kristiansand til Stavanger.
    Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
  • Komponist-legende får eget senter

    Estiske Arvo Pärt er verdens mest spilte nålevende klassiske komponist, og onsdag åpner et eget Pärt-senter i Estland. Det har egen konsertsal og bibliotek og huser også komponistens omfattende arkiv. Samtidig med åpningen blir det gitt ut en dokumentarfilm og en tegneserie basert på Arvo Pärts liv.

    Arvo Pärt
    Foto: Birgit Prüve
  • Skal spille Quisling i TV-serie

    Anders Baasmo Christiansen er aktuell i tittelrollen i den nye storsatsingen «Quisling» som skal gi seerne innblikk i den tapende siden under andre verdenskrig. Det melder Rushprint , som også avslører at den nordiske satsingen har vært under utvikling en stund. – For min del vil jobben handle om hvilke sider av Quisling man må ta tak i, for å forstå hvorfor det gikk så galt, sier skuespilleren i et intervju i Dagbladet. «Quisling» lages av selskapet Viafilm og Bjørn Ekeberg er manusforfatter. (NTB).

    Anders Baasmo Christiansen
    Foto: Tore Meek / NTB scanpix