Simon Echmann Bergskau (14) er fra Flateby utenfor Oslo, og han har spilt piano syv år på Kulturskolen i Enebakk. Han trives godt med å jobbe med Griegs lyriske stykker.
- Stykkene er lette og melodiøse - og det liker jeg, sier han.
Når Simon skal lære seg et stykke bruker han flere teknikker. Først studerer han notene, og så arbeider han med læreren sin. I tillegg hører han på gode CD-innspillinger av stykkene, så han har noe å strekke seg etter. Til slutt gjør han opptak av seg selv, så han kan høre utenfra hvordan det høres ut.
Han driver også mye med fingerøvelser og passer på å varme opp før han skal spille.
Han er den eneste i klassen som spiller klassisk piano, og nå synes klassekameratene det er moro at han er med i Ung Grieg.
Reiste som 15-åring
Sjefkonservator og daglig leder ved Edvard Grieg Museum Troldhaugen Monica Jangaard skriver dette om "Albumblad":
Albumblad (Stamboksblad) er det syvende stykket i Griegs samling av Lyriske stykker I, opus 12.
Som så mange andre i sin generasjon studerte Edvard Grieg ved Musikkonservatoriet i Leipzig og ble der opplært i den europeiske musikktradisjonen. Han ble tatt ut av skolen som 15-åring for å tilbringe de neste 4 årene av sitt liv borte fra familien.
Selv om Grieg ikke savnet timene på Tanks skole i Bergen, var nok overgangen likevel stor. Når han senere i livet omtalte studieårene, betegnet han dem ofte i negative vendinger, og mente at undervisningen var konservativ.
Hørte Tannhäuser 14 ganger
Imidlertid kan ikke studieårene ha vært helt bortkastet. Grieg hadde tilgang på undervisning av høy kvalitet og lærte seg komposisjonshåndverket. Og – ikke minst – han kunne ta del i et rikt musikkliv, med tilbud av konserter som både i mengde og kvalitet var langt over det han kunne drømme om i hjemlandet.
I løpet av Leipzig-tiden hørte han Clara Schumann spille Robert Schumanns klaverkonsert. Han fikk også høre Richard Wagners opera Tannhäuser, og ble så begeistret at han fikk med seg forestillingen hele 14 ganger.
Romantisk
I "Albumblad" er det nettopp den romantiske klavertradisjonen Grieg bygger på. Dette er hørbart i melodiføringen og viser seg også ved tittelen. ”Albumblätter” (på tysk) ble hyppig brukt som en poetisk tittel på små klaverstykker i romantikken. Grieg bruker tittelen igjen mange år senere på nr. 2 i Lyriske Stykker, hefte 4.
Manuskriptet til Albumblad finnes i Det Kongelige Bibliotek i København. Stykket må ha vært skrevet i 1865 eller tidligere, altså da Grieg bodde i København, og ble først trykt i en tidlig versjon i heftet ”Musikalsk Museum” på Horneman & Erslevs Forlag høsten 1865.