Hopp til innhold

Shining - Grindstone

Årets mest spennende plate! Det er den nye sjangersprengende platen til den norske kvartetten Shining.

Shining

Det er ikke så godt å si hva de spiller, men det spiller heller ingen rolle.

Strålende sjangeroverskridelser

De begynte med jazzplater på selskapet Jazzland, nå er den norske kvartetten Shining et helt annet sted. På forrige album byttet de selskap til RuneGrammofon, på det nye albumet "Grindstone" er det også to nye medlemmer. Shining opererer nå helt uten sjangergrenser.

Og dette er en strålende plate, med voldsomme mengder stille eller stor og høy og lav og dirrende lyd som treffer deg på ukjente, umente og også noen kjente steder. Er det rock, er det jazz, er det prog, metall eller syre? Det betyr ingenting. Jippi!

Bobler over

Shining virker som om de har fått mer oppmerksomhet i utenlandske musikkretser de siste årene, nå må vi da jammen meg se dem tydelig her hjemme også! Hovedmann og komponist Jørgen Munkeby og Torstein Lofthus har vært med hele tiden, nye medlemmer på ”Grindstone” er Morten Strøm og Andreas Hessen Schei.

Og her bobler det over av samspill, kreativitet, eksperimentering, komposisjon i mange grenseland og ikke minst en fantastisk produksjon av Kåre Vestrheim som mer og mer fremstår som en genreløs norsk produsent med ordentlig stjernestatus.

Imponerende og ubeskrivelig

Det kanskje mest imponerende med The Shining er at de klarer både å referere i voldsomt monn bakover i musikkhistorien, til Zappa, King Crimson, Rammstein, John Coltrane og spinkel filmmusikk a la John Carpenter, men også fremover.

Shining - Grindstone

1000 referanser, 1000 egne spinn, albumet ”Grindstone” er en kjele som kommer til å stå og putre lenge.

Shining har på 4 album klart å sprenge egne genrefokus, noe bedre skussmål er det neste ikke mulig å få fra meg. Og her jeg sitter kjenner jeg at noen ganger er det egentlig bare teit å prøve å snakke om musikk. Jeg kan rett og slett ikke uttrykke i ord hvor spennende denne platen er. Tolv låter, 44 minutter, en passe rekke instrumenter, og rett og slett lyden av industrirocklydjazz eller noe sånt i 2007.

Løp og kjøp!

Jeg er glad i klang som får lov til å vare, rytmisk energi som spruter gjennom opptaksmaskinene, spinkle repetive elementer som man nesten må skru opp for å høre, saksofon med fuzzboks, og plutselig litt kunstmusikk!

Så oppfordringen må være klar - skal du kjøpe bare én death impro industri film samtidsrock lydjazzplate i januar i år, løp ut, Shining er nå i butikkene.

Kulturstrøm

  • Gjør at man vrir seg av frydefullt ubehag i kinosetet

    «Syk pike» er sylskarp satire over oppmerksomhetstyranniet, skriver Filmpolitiets Birger Vestmo fra filmfestivalen i Cannes.

    – Dette er en helt særegen film som ligner på lite annet, et smart og vittig komidrama med innslag av blod og kroppsvæsker som gjør at man vrir seg av frydefullt ubehag i kinosetet, skriver Vestmo, og gir filmen terningkast fem.

    Signe (Kristine Kujath Thorp) bedriver selvmedisinering i Kristoffer Borglis «Syk pike».
    Foto: Ymer Media / Ymer Media
  • 9000 Youtube-kanaler fjernet

    Youtube fjerner mer enn 9000 kanaler med innhold fra krigen i Ukraina, skriver The Guardian. Over 70.000 videoer er fjernet fordi de bryter med plattformens retningslinjer. Blant videoer som er fjernet er de som kaller krigen for et frigjørings-oppdrag.

    Youtube har rundt 90 millioner brukere i Russland.

  • Deichman-film vant priser

    En film som viser innsiden av nye Deichmanske bibliotek i Bjørvika i Oslo har vunnet to priser på den internasjonale bokmessa i Torino i Italia.

    Filmen vant kategoriene «Årets beste video» og «Årets dokumentar». Den seks minutter og 14 sekunder lange filmen viser innsiden av Deichman Bjørvika, med forfatterne Lars Saabye Christensen og Camara Lundestad Joof og en pianospillende Lars Lillo-Stenberg sammen med sangeren Maria Lotus.

    – Dette er fantastisk moro og virkelig stas. Vi bestemte oss for å lage en proper film med elementer fra den store åpningen av Deichman Bjørvika, fordi kun et lite antall mennesker fikk være tilstede på grunn av pandemien. Med filmen fikk «alle» mulighet til å se og høre, sier åpningsfestansvarlig Reinert Mithassel i Deichman i en pressemelding fra Oslo kommune.