Hopp til innhold

Satchmo med stemmen

Om Sokrates har mange sagt at han skammet seg over sitt utseende, at nesen hans var liten og pekte oppover, ja jeg har endog lest alvorlige artikler om at hele den sokratiske praksis er et forsøk på å kompensere for mangelen på ytre skjønnhet hos Sokrates selv. Det tror ikke professor Vigdis Songe-Møller et øyeblikk på. Sokrates ville ha ledd av en slik påstand, hevder hun. For ham var det ikke viktig å ta seg ut i det hele tatt. Det var mer om å gjøre å finne ut hva man skal bruke livet sitt til.

Hør: Studio Sokrates om Louis Armstrong og Platon

Men hva går det ut på? - Selverkjennelse, ville Sokrates ha svart. Kjenn deg selv, det er det første og eneste bud. Forfatteren av denne teksten kan ikke nekte for at dette imperativet klør litt i tankens baner: Hva innebærer det å kjenne seg selv?

Cutting contest

Høyest, fortest, best. Dette er olympiske idealer,- Knut Borge kaller det "Antikkens 'Annie Get Your Gun' - og ikke uten rett: En måte å kjenne seg selv på er naturligvis å måle seg selv opp mot andre. Da jazzen kom til verden fikk samtidig en allstedsnærværede og meget menneskelig konkurransementalitet et spesielt uttrykk:Cutting contests. Det gikk ut på å 'spille hekken av hverandre' Berømt er historien om Charlie Parker - som besteg podiet og ville spille med anerkjente musikere. Selv kunne han to melodier. 'Up a lazy river' og 'You are my Sunshine'. Etter tretti sekunder ble han 'gonget' ut: Trommisen kastet cymbalen etter ham. Så gikk han hjem og skammet seg. Og øvde skalaer.

Skam

Sokrates valser opp med den ene talekunstneren etter den andre: Gorgias, Polos og Kallikles - tre av de mest berømte sofistene i Athen på Sokrates tid - alle tre blir sittende i gjen og slikke sine kunnskapsteoretiske sår: De vet egentlig ikke hva de snakker om etter å ha møtt Sokrates i antikkens 'cuttng contest'. Men vet vi som er tilskuere derfor hva det betyr å 'kjenne seg selv'? Neida. På klassisk sokratisk vis vet vi heller mer om hva det innebærer å 'ikke kjenne seg selv'. Vi vet mer om det å være eksistensielt villfaren - enn om å være på riktig kurs.

Satchmo

Hjelpe til med å holde angsten på avstand: Underholderen Armstrong

Armstrong var klar og tydelig når det gjaldt sin egen oppgave: Han var entertainer. Jobben var å underholde, å glede, å 'holde angsten på avstand' for publikum. Og det klarte han på en måte som i følge Knut Borge fikk 'klassisk utdannede trompetister over hele verden til å legge hornet i fanget og spørre seg selv: Hvordan kan dette analfabetet fra ingensteds trylle fram en tone, en presisjon, en musikalsk hersketeknikk som Armstrong?' Og det er en gåte.

Gåten

Kanhende bidrar vår forundring over Armstrongs talent til den sokratiske devisen 'kjenn deg selv'. For er det ikke sånn at når vi står overfor mestere - at vi ser oss selv i et annet lys? Er det ikke sånn at når vi møter - i en god forstand - noe som henriver oss - at vi derved erobrer et perspektiv på oss selv? Forfatteren av denne teksten vet ikke sikkert, Sokrates sa 'kjenn deg selv' - vi sier:

Tenk sjøl!

Musikken

1:

Tittel : THANKS A MILLION - A

Kompon. : JOHNSTON + KAHN, GUS (USA)

Tekstf. : JOHNSTON + KAHN, GUS (USA)

Utøver : ARMSTRONG, LOUIS (USA) (VOK & TROMPET) & HIS ORCHESTRA (INSTR)

Språk : ENG

Genre : JAZZ TRAD

Besetn. : VOK MANN + INSTR

Innspilt: 19351219 Utgitt: 1989 Spor: 0016 Tid: 0238

Platetit: LOUIS ARMSTRONG VOLUME 1 ` 1935'

Merke-nr: AMBASSADOR CLA 1901

2:

Tittel : DO YOU KNOW WHAT IT MEANS TO MISS NEW ORLEANS

Kompon. : ALTER, LOUIS (USA)

Tekstf. : DeLANGE, EDDIE (USA)

Utøver : ARMSTRONG, LOUIS (USA) (VOK & TROMPET) + YOUNG, TRUMMY (TROMBONE

+ HALL, ED (KLARINETT) + KYLE, BILLY (KLAVER) + JONES, DALE

(BASS) + DEEMS, BARRETT (TROMMER) + DIV

Språk : ENG

Genre : JAZZ TRAD

Besetn. : VOK + TROMPET + INSTR

Innspilt: 1956 Utgitt: 1989 Spor: 0007 Tid: 0504

Platetit: BASIN STREET BLUES

Merke-nr: BLACK LION BLCD 760128

Medium : CD Epoke: 1950

Studio Sokrates, NRK P2, 20. okt 01

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters