Hør:
Men hva går det ut på? - Selverkjennelse, ville Sokrates ha svart. Kjenn deg selv, det er det første og eneste bud. Forfatteren av denne teksten kan ikke nekte for at dette imperativet klør litt i tankens baner: Hva innebærer det å kjenne seg selv?
Cutting contest
Høyest, fortest, best. Dette er olympiske idealer,- Knut Borge kaller det "Antikkens 'Annie Get Your Gun' - og ikke uten rett: En måte å kjenne seg selv på er naturligvis å måle seg selv opp mot andre. Da jazzen kom til verden fikk samtidig en allstedsnærværede og meget menneskelig konkurransementalitet et spesielt uttrykk:Cutting contests. Det gikk ut på å 'spille hekken av hverandre' Berømt er historien om Charlie Parker - som besteg podiet og ville spille med anerkjente musikere. Selv kunne han to melodier. 'Up a lazy river' og 'You are my Sunshine'. Etter tretti sekunder ble han 'gonget' ut: Trommisen kastet cymbalen etter ham. Så gikk han hjem og skammet seg. Og øvde skalaer.
Skam
Sokrates valser opp med den ene talekunstneren etter den andre: Gorgias, Polos og Kallikles - tre av de mest berømte sofistene i Athen på Sokrates tid - alle tre blir sittende i gjen og slikke sine kunnskapsteoretiske sår: De vet egentlig ikke hva de snakker om etter å ha møtt Sokrates i antikkens 'cuttng contest'. Men vet vi som er tilskuere derfor hva det betyr å 'kjenne seg selv'? Neida. På klassisk sokratisk vis vet vi heller mer om hva det innebærer å 'ikke kjenne seg selv'. Vi vet mer om det å være eksistensielt villfaren - enn om å være på riktig kurs.
Satchmo
Hjelpe til med å holde angsten på avstand: Underholderen Armstrong
Armstrong var klar og tydelig når det gjaldt sin egen oppgave: Han var entertainer. Jobben var å underholde, å glede, å 'holde angsten på avstand' for publikum. Og det klarte han på en måte som i følge Knut Borge fikk 'klassisk utdannede trompetister over hele verden til å legge hornet i fanget og spørre seg selv: Hvordan kan dette analfabetet fra ingensteds trylle fram en tone, en presisjon, en musikalsk hersketeknikk som Armstrong?' Og det er en gåte.
Gåten
Kanhende bidrar vår forundring over Armstrongs talent til den sokratiske devisen 'kjenn deg selv'. For er det ikke sånn at når vi står overfor mestere - at vi ser oss selv i et annet lys? Er det ikke sånn at når vi møter - i en god forstand - noe som henriver oss - at vi derved erobrer et perspektiv på oss selv? Forfatteren av denne teksten vet ikke sikkert, Sokrates sa 'kjenn deg selv' - vi sier:
Tenk sjøl!
Musikken
1:
Tittel : THANKS A MILLION - A
Kompon. : JOHNSTON + KAHN, GUS (USA)
Tekstf. : JOHNSTON + KAHN, GUS (USA)
Utøver : ARMSTRONG, LOUIS (USA) (VOK & TROMPET) & HIS ORCHESTRA (INSTR)
Språk : ENG
Genre : JAZZ TRAD
Besetn. : VOK MANN + INSTR
Innspilt: 19351219 Utgitt: 1989 Spor: 0016 Tid: 0238
Platetit: LOUIS ARMSTRONG VOLUME 1 ` 1935'
Merke-nr: AMBASSADOR CLA 1901
2:
Tittel : DO YOU KNOW WHAT IT MEANS TO MISS NEW ORLEANS
Kompon. : ALTER, LOUIS (USA)
Tekstf. : DeLANGE, EDDIE (USA)
Utøver : ARMSTRONG, LOUIS (USA) (VOK & TROMPET) + YOUNG, TRUMMY (TROMBONE
+ HALL, ED (KLARINETT) + KYLE, BILLY (KLAVER) + JONES, DALE
(BASS) + DEEMS, BARRETT (TROMMER) + DIV
Språk : ENG
Genre : JAZZ TRAD
Besetn. : VOK + TROMPET + INSTR
Innspilt: 1956 Utgitt: 1989 Spor: 0007 Tid: 0504
Platetit: BASIN STREET BLUES
Merke-nr: BLACK LION BLCD 760128
Medium : CD Epoke: 1950
Studio Sokrates, NRK P2, 20. okt 01