– Det er kjempemorsomt at vi ligger på topp. Særlig fordi sangen allerede ligger ute gratis på hjemmesida vår, sier Tore Sagen, mannen bak låten.
Sagen forteller NRK.no at han hadde vært inne på iTunes og trykket på oppdateringsknappen hvert femte minutt, helt siden han oppdaget at sangen var inne på Topp 10-lista.
– Jeg er veldig overrasket at vi havnet på første plass, men samtidig klarer jeg ikke å unngå å tenke at dette kanskje var litt for lett, sier Sagen.
«Kun» 620 nedlastinger
Sangen «God Jul» ble lagt ut på «iTunes Store» den 7. desember. En uke senere var låten på nummer 1 på Topp 10-lista, som oppdateres kontinuerlig.
– Hvor mange ganger har sangen blitt lastet ned fra iTunes?
– Ifølge tallene vi har fått, har det vært 620 nedlastinger totalt så langt, siler Sophia Fergus, produktsjef for musikk og lydbøker i NRK Aktivum, til NRK.no torsdag formiddag.
– Jeg trodde faktisk ikke at sangen ville klatre høyt på lista. Det har vært mye streaming på nett, og sangen ligger jo gratis ute på Radioresepsjonens hjemmeside, sier Fergus til NRK.no.
Selskapet Apple har ikke svart på noen av NRKs henvendelser om rangeringen av sangene eller hvordan en sang med 620 nedlastinger totalt på én uke, kvalifiserer til første plass på iTunes Chart.
Tullesang på topp
«God Jul»-sangen ble laget som en spøk fra Radioresepsjonens side og tilsynelatende truffet en nerve hos det juleglade publikum.
Ifølge Tore Sagen, var hensikten med sangen å vise verden at hvem som helst kan lage musikk, bare man gidder.
«Da det nærmet seg jul fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på julemusikksjangeren. Jeg skrev ned alle ordene jeg assosierte med jula, satte dem i rekkefølge og fikk det til å rime tålelig bra. Deretter satte jeg en naivistisk og lettspilt melodi til, og vips, så hadde jeg laget en julelåt», skriver Sagen på sin hjemmeside.
– Dette beviser jo det vi alltid har sagt. Det er lettere å lage hitlåter enn det man tror, sier Sagen til NRK.no.
(Artikkelen fortsetter etter bildet)
Musikkvideo med fansen
Radioresepsjonen er godt i gang med å lage en musikkvideo til låten.
– Vi har fått fansen til å sende inn videoer av seg selv mens de synger sangen.
– Nå holder vi på med å klippe sammen bidragene til en musikkvideo, som har premiere på mandag, forteller Sagen til NRK.no.
Sangen blir også lagt ut på streamingstjenestene Wimp og Spotify i løpet av uken.