NRK Meny
Normal

Ronny har huset fullt av 3D-briller – kinoene tjener millioner på sånne som ham

Nesten halvparten av norske kinogjengere kjøper nye 3D-briller hver gang de skal på kino. Slik tjener kinoene millioner av kroner. – Kinoene burde heller låne ut briller gratis, foreslår Ronny Michael Arntsen.

3d-briller

Ronny Michael Arntsen har mange 3D-briller hjemme. Men han trenger bare ett par når han skal se film.

Foto: Christian Ingebrethsen

Hver gang Ronny skal på kino, så glemmer han å ta med de gamle 3D-brillene.

– Det er jo utrolig irriterende og det bør være en enkel sak å huske, sier han der han står med over 10 briller i hendene.

– Jeg glemmer det alltid. Så har det bare hopet seg opp.

Nå har Ronny lagt ut en annonse på finn.no der han forsøker å selge alle brillene. Men markedet er tøft. Flere prøver nemlig på det samme.

Dyrere med kino

Nesten halvparten av norske kinogjengere kjøper nye 3D-briller hver gang de skal på kino. Det viser tall fra Nordisk Film Kino, som er landets største kinokjede.

Salgstall fra den nest største aktøren, SF Kino, bekrefter noe av tendensen.

3D-brillene koster 25 kroner pr. stk. Dette kommer i tillegg til kinobilletten som i fjor hadde en gjennomsnittspris på 104,8 kroner.

En økning på rundt 35 kroner fra ti år tidligere. Det viser tall fra Film og Kino.

Tjener millioner på glemte briller

3D-film fikk sitt store «comeback» da storfilmen «Avatar» kom på kino i 2009. På kort tid ble 3D-film svært populært, og selv om formatets popularitet har avtatt den siste tiden, har de aller fleste kinogjengere en gang måttet kjøpe et par 3D-briller.

Bransjeorganisasjonen Film og Kino anslår at det ble solgt rundt 450.000 3D-briller her i landet i fjor.

Espen Lundberg Pedersen, salgs- og driftsdirektør Nordisk Film Kino

Espen Lundberg Pedersen er salgs- og driftsdirektør i Nordisk Film Kino. Den største kinoaktøren i Norge.

Foto: Espen Alnes / NRK

På samme tid kjøpte rundt 1,4 millioner nordmenn billett til en 3D-film. Rundt tre fjerdeler av disse billettene ble kjøpt i saler der du må kjøpe egne briller.

Kinoene tjener rundt 15 kroner pr. solgte brille.

Dermed satt kinoene igjen med nærmere 7 millioner kroner ekstra i inntekter på grunn av nordmenns glemsomhet.

– Vi jobber hele tiden med å informere folk om at de må ta med sine gamle 3D-briller. Men vi kan sikkert bli bedre til å påminne folk, sier Espen Lundberg Pedersen, salgs- og driftsdirektør i Nordisk Film Kino.

Ronny har løsningen

I noen få saler i Norge får publikum utdelt briller før filmen og må levere dem etter filmen, kostnadsfritt.

Ronny mener det burde vært slik på alle kinoer.

– Det er mye bedre å gjøre det på den måten, sier han.

Pedersen i Nordisk Film Kino mener dette ikke er aktuelt på deres kinoer med det første.

– Per i dag har vi det slik at folk kan ta med egne briller, slik at de kan skal slippe å betale for dem.

– Men hvis dere hadde delt dem ut, så hadde jo folk sluppet å betale?

– Da hadde det vært en del av billettprisen, sier Pedersen.