NRK Meny
Normal

3D-filmens popularitet stuper i Norge

Hos norske kinoer er andelen 3D-besøk nærmest halvert på få år. – Vi blir bare servert søppel på kino, sier norsk filmprofil.

Jurassic World

I fjor så 411 991 nordmenn «Jurassic World» på kino totalt og årets mest sette, norske «Bølgen», ble sett av dobbelt så mange. Førstnevnte var tilgjengelig i 2D og 3D.

Foto: ILM/Universal Pictures/Amblin Entert / Ap

Nye tall publisert i Film & Kinos årbok viser klart at nordmenn ser mye mindre 3D-film enn for fem år siden, til tross for flere nye tilpassede saler og filmer i formatet:

Andel 3D-kinobesøk mellom 2011-2015

År

2011

2012

2013

2014

2015

Besøk i prosent

24,8

22,6

22,6

18,0

14,4

Opplever formatet som et påfunn

Bjørn Olaf Johannessen skrev manus til Wim Wenders «Everything Will Be Fine», som ble laget for å utnytte teknologien, og mener bransjen bruker formatet feil og på en for slitsom måte.

Han er redd for at formatet vil dø ut før det har utnyttet sitt potensial.

– Det er et vakkert format som jeg bryr meg om og synes har sitt eget språk, men vi blir bare servert søppel på kino. Det går for fort og blir brukt bare for effekteri, for fort til at hjernen klarer å oppfatte det som skjer og gjøre det om til 3D, sier han.

Erik Poppe

Filmregissør Erik Poppe.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Det er vanskelig å se at man får en veldig stor kinoopplevelse ut av 3D fordi teknologien har ikke kommet til et nivå der man kan påstå at dette gir oss en 3D-opplevelse, sier filmregissør Erik Poppe, som for tiden jobber med krigsdramaet «Kongens Nei», og har filmer som «Hawaii, Oslo» og «De Usynlige» på repertoaret.

– Det blir en opplevelse av figurer løsrevet fra bakgrunnnen. Har ikke kommet langt nok. Sånn sett kan man ikke si at det oppleves som noe annet enn et påfunn, sier han.

– Publikum ikke like opptatt av 3D

– Søppel er å dra det langt, men det er klart det er begrenset hvor mye man bør bruke 3D-effektene for å ikke slite ut publikum, sier direktør Guttorm Petterson i Film & Kino.

Guttorm Petterson i Film & Kino

Guttorm Petterson, direktør i Film & Kino.

Foto: Cathrine Elnan/NRK

Utifra tallene sier han det ser ut som 3D nådde en topp i 2011 og at besøkstallet avhenger av filmens attraksjon, hvordan effektene er brukt, og hvordan publikum blir fysisk påvirket av effektene, for eksempel at noen opplever kvalme og hodepine.

– 3D er kommet for å bli, men publikum er ikke så opptatt av det som de var.

– Liten forskjell, dyre billetter

Einar Aarvig

Einar Aarvig, filmanmelder og redaksjonssjef i Filmmagasinet.

Foto: Erik Burås

– Folk har skjønt at forskjellen til vanlig 2D ikke er enormt stor. De er litt lei og synes det er trøblete å sitte med briller på nesa i to og en halv time. I tillegg er det dyrt, sier filmanmelder og redaksjonssjef for Filmmagasinet, Einar Aarvig.

Han tviler på at besøkstallet vil synke ytterligere, og at 3D til slutt vil forsvinne.

– Jeg håper filmskaperne blir flinkere til å utnytte potensialet i 3D. De burde gjøre opplevelsen dypere og mer avgjørende for kinoopplevelsen, der publikum tas med på en mer visuell reise, og at det ikke bare er effekter, sier han.