Hopp til innhold

Rivertonprisen til Karin Fossum

Første kvinne på 15 år til å vinne krimlitteraturprisen.

Karin Fossum

Karin Fossum er vinneren av Rivertonprisen 2014, og dermed den tredje i historien til å vinne sin andre pris.

Foto: Braastad, Audun / NTB scanpix

Karin Fossum (60) er vinner av Rivertonprisen for 2014. Hennes roman «Helvetesilden» er av juryen vurdert til å være det beste kriminallitterære verket som kom ut i fjor.

Fossum vant også Rivertonprisen i 1996 for «Se deg ikke tilbake», og er dermed den tredje i historien til å vinne to priser – sammen med Jon Michelet og Gunnar Staalesen.

Fossum er også den første kvinnen til å vinne prisen siden Unni Lindell vant i 1999.

– Denne så jeg ikke komme. Det skyldes ikke bare at jeg har fått prisen før, men jeg har de siste månedene vært opptatt med en diktsamling som kommer i løpet av våren, sier årets prisvinner Karin Fossum, og omtaler prisen som «en ufattelig stor og gledelig overraskelse».

Karin Fossum mottar Rivertonprisen for andre gang

VIDEO: Karin Fossum mottar Rivertonprisen.

Konrad Sejer

«Helvetesilden» inngår i serien om kriminaletterforsker Konrad Sejer, og han får i oppgave å finne årsaken til at en liten gutt og hans mor blir funnet brutalt drept i en campingvogn.

Aftenposten skrev dette om boken i sin anmeldelse:

«Helvetesilden spiller på alle de riktige strengene både for den tradisjonsbundne krimleser som vil ha en genuint spennende story å sette tennene i, og for dem som bare sneier innom en i utgangspunktet fremmed sjanger.»

Dagbladet var mer nøkterne i sin omtale, og mente boka mangler en nødvendig nerve.

– Vondt og brutalt

Juryen skriver i sin begrunnelse for prisen at Fossum dyrker nærportrettet av menneskene hun forteller om, og lar leseren komme bak fasaden og under huden i sin søken etter motiv og årsak for forbrytelsene.

– Slik er det også denne gangen hvor hun fokuserer med stor innlevelse på barn og oppvekst, alenemødre og omsorg. Det er sårt og vondt og brutalt, heter det.

Les NRKs bokblogg: Er norsk krim i ferd med å underholde seg selv ihjel?

Karin Fossum var Norges første krimdronning, og én av pionérene i Nordic Crime-bølgen i utlandet. Nå har hun trukket seg tilbake fra rampelyset. Bokprogrammet fikk likevel komme hjem til Fossum for å snakke om kriminalitet, skriveprosessen og hennes dramatiske forhold til livet. Portrettserie med norske forfattere. (1:8)

Dette var de nominerte

• Karin Fossum, «Helvetesilden»
• Asbjørn Jaklin, «Rød sone»
• Merete Junker, «Venuspassasjen»
• Marit Reiersgård, «Jenta uten hjerte»
• Gunnar Staalesen, «Ingen er så trygg i fare»

I fjor var det krimdebutanten Gard Sveen som vant prisen , og dermed danket ut blant annet Jo Nesbø, med boken «Den siste pilegrimen».

Prisen er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Bokhandlerforeningen, Den norske Forleggerforening og De norske Bokklubbene. Det er Rivertonklubbens egen jury som utnevner vinneren.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.