Hopp til innhold

Publikum svikter tidenes juletilbud fra kulturlivet

Men antallet julekonserter og juleturneer må snart nå et metningspunkt, mener arrangør.

Stille natt, hellige natt

Denne gjengen står på scenen under den populære juleturneen «Stille natt hellige natt». Men de sliter med billettsalget i deler av landet.

Foto: Taran AS

– På lengre sikt får dette konsekvenser for tilbudet til publikum, sier Nina Hodneland, daglig leder for medlemsorganisasjonen Norske kulturhus.

Hun har forhørt seg med mange av de rundt 130 konsert- og kulturhusene rundt om i landet og tendensen er tydelig:

Landets konsert- og kulturhus er fullbooket. Det er et enormt tilbud. Men publikum er ikke klare for å vende tilbake i like stor grad som før pandemien.

Nina Hodneland, leiar i Norske kulturhus

Nina Hodneland leder medlemsorganisasjonen for de fleste av landets kultur- og konsertsteder.

Foto: Ida Yasin Andersen / nrk

Kan ikke bare ha kjente artister

– Billettsalget til de kjente og etablerte konseptene selger greit, men de mindre kjente aktørene sliter mer, forteller hun.

Hodneland er svært bekymret for hva dette kan føre til.

– Hvis det fortsetter å være vanskelig å selge billetter til det mindre etablerte, så kan det bli for stor risiko for kulturhusene å sette dette opp. Men vi kan ikke bare ha konserter og stand-up-turnéer med kjente personer. Også andre type kulturaktører og publikum må få slippe til og få et tilbud.

– For mange julekonserter

Tor Arne Ranghus er produsent for julekonserten «Stille natt hellige natt». Juleturneen har pågått i nærmere 30 år og var en av de første som startet med å reise rundt i landet for å tilby julemusikk.

Tor Arne Ranghus

Tor Arne Ranghus har drevet med julekonserter i nærmere 30 år.

Foto: Fredrik Arff

Han forteller at billettsalget går trått i noen deler av landet og tror dette skyldes publikums frykt for smitte. Men også det enorme tilbudet av konserter.

– Det må nå et metningspunkt snart. Nå er det for mye å velge i. I tillegg til alle juleturneene og konsertene har mange steder også lokale arrangementer. Det er et overforbruk av kirkene og konsertstedene, sier han.

Det er ikke aktuelt for Ranghus å gi opp sin egen juleturné.

– Nei, det er det ikke. Sånn er livet, billettsalget går litt opp og ned. Dette går seg til, sier han.

Kulturministeren er bekymret

– Ja, jeg er bekymret for at publikum kvier seg for å bruke kulturtilbudene, sier kulturminister Anette Trettebergstuen.

– Så hva kan du gjøre med det?

– Jeg håper at innføring av koronapass gjør at folk føler seg tryggere. Og så må vi se på hva annet vi kan gjøre. Jeg lover at vi skal dra kulturlivet gjennom denne krisen. Vi er i god dialog med bransjen, sier hun.

– Er det ikke en fare for at kulturlivet blir forandret for alltid etter pandemien, i tillegg til en lang streik?

– Jeg vil ikke tilbake til kulturlivet før krisen. Vi skal tilbake til noe bedre enn det var før krisen, sier kulturministeren.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters