Hopp til innhold

Professor mener Latter driver med uærlig markedsføring av Nicolay Ramm-show

Lokalradioens terningkast seks pryder plakaten til Nicolay Ramm sitt show. Aftenposten og NRK ga terningkast to. Professor mener Latter misbruker terningkastet.

Nicolay Ramm-show

Slik ser plakaten til Nicolay Ramm sitt nye show ut.

Onsdag i forrige uke hadde Nicolay Ramm premiere på sitt nye show «Paybacktime!» på humorscenen Latter i Oslo. Både Aftenposten og NRK ga forestillingen terningkast to.

Espen Borge, NRKs anmelder, beskrev blant annet Nicolay Ramm som en «ukledelig selvopptatt toastmaster» og showet som «intenst, masete, bråkete og først og fremst nesten ribbet for vitser.»

Nicolay Ramm på Latter

Nicolay Ramm på scenen på Latter.

Foto: Aksel Xavier Rustad

Det er ikke toerne som nå pryder plakaten til Ramm sitt nye show. Der har Latter og Stand-Up Norge plassert terningkastene seks og fem fra lokalradioene Radio-E og Radio Riks.

– Uthuler terningkastet

Tidligere professor i markedsføring, nå professor i innovasjon ved Norges Handelshøgskole, Tor Wallin Andreassen, mener det er uklokt å velge ut terningkast på denne måten.

Dette er «cherry picking» for å gjøre seg lekker gjennom smale anbefaleres anbefalinger. Det uthuler terningkastet som kvalitetsindikator og gjøres kun for å tiltrekke seg kunder som mest sannsynlig blir skuffet. Deres vareprat vil være negativ og kanskje ramme tilliten til Latter. Som alltid: Ærlighet varer lengst, sier Andreassen.

Tor Wallin Andreassen, professor NHH

Tor Wallin Andreassen er nå professor ved NHH.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Daglig leder i Stand-Up Norge, Vemund Vik, svarer slik på hvorfor de kun velger høye terningkast på plakaten:

Når vi får både gode og dårlige anmeldelser velger vi selvsagt å fokusere på de gode. Tidligere kom det flere riksaviser og anmeldte forestillingene på Latter, i dag må vi ta til takke med de få som fortsatt kommer.

Stand-Up Norge syns Andreassens kritikk er merkelig.

Vi er trygge på at alle som kommer og ser «Paybacktime!» får en fantastisk Latter-opplevelse. Det føles merkelig å bli anklaget for «cherry-picking» av en professor som ikke har sett showet.

Han ønsker ikke å kommentere selve anmeldelsene eller innholdet i dem.

Ramm

Vemund Vik og Elina Krantz i Stand-Up Norge, sammen med Nicolay Ramm bak scenen på Latter. Vemund Vik er også regissør for forestillingen.

Foto: Stand-Up Norge

– Vår anmelder er en positiv fyr

Vi tar kontakt med Radio-E for å høre begrunnelsen for deres anmeldelse. Det var programleder Erik Mohn som på radioen ga terningkast seks til forestillingen. Han vil ikke stille til intervju, men ansvarlig redaktør for radiokanalen, Lasse Olsrud Evensen, svarer gjerne på vegne av kollegaen sin.

Lasse Olsrud Evensen

Lasse Olsrud Evensen er redaktør i lokalradioen Radio-E.

– Basert på showet og publikums mottakelse mente vår anmelder at dette var terningkast fem. Så la han på et ekstra terningkast på grunn av de gode sangnumrene. Vår anmelder Erik Mohn er en veldig positiv fyr og har ikke det slaktergenet som NRKs anmelder har.

NRKs anmelder Espen Borge sier følgende om Radio-E sin begrunnelse:

Jeg er ikke spesielt begeistra for panegyrisk hyllest på bakgrunn av å «være en veldig positiv fyr».

Kritiserer NRKs anmeldelse

Evensen i Radio-E syns Espen Borge i NRK går for langt i sin kritikk.

– Jeg syns denne anmeldelsen er noe av det verste jeg har lest, både når det gjelder personkarakteristikker og faglige vurderinger. Det virker som om anmelderen ikke liker personen Nicolay Ramm i utgangspunktet. Da syns jeg kritikken faller på sin egen urimelighet.

NRKs anmelder Espen Borge svarer slik på kritikken:

Den slags dobbeltmoralistisk raljering full av den samme type personangrep jeg blir beskyldt for å begå er noe jeg ikke forventer fra en formodentlig seriøs medieaktør. Jeg kjenner faktisk en direkte aversjon mot å svare på sånt tøys.

Espen Borge er musikk- og humoranmelder for NRK.

Espen Borge er musikk- og humoranmelder i NRK.

Rune Håkonsen, som er prosjektleder for anmeldelser i NRK, støtter Borges anmeldelse.

Jeg er ikke enig i Evensen sine karakteristikker. Espen Borge er en dyktig kritiker som gjennom flere år har skrevet mye om mange forskjellige sider av humorfeltet, sier Håkonsen.

Anmeldelse av anmeldelsen

Evensen i Radio-E fortsetter med sin kritikk:

– Espen Borge har tydeligvis lest boka til «Pølsa» Pettersen, siden han kommer med referanser derfra i anmeldelsen sin. Da syns jeg også han kunne kostet på seg å være litt mer positiv, som er «Pølsas» budskap.

– Går ikke du nå løs på Borge på samme måte som du beskylder ham for å gjøre med andre?

– Nei, jeg forholder meg kun til det han har skrevet og karakteriserer ikke ham som person.

– Til slutt, hvilket terningkast gir du anmeldelsen til NRK?

– Haha. Han skal få en svak treer. I positivismens tegn, svarer ansvarlig redaktør i Radio-E, Lasse Olsrud Evensen.

For ordens skyld: Espen Borge er frilanser som leverer humor- og musikkanmeldelser blant annet til NRK.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.