Hopp til innhold

Presenterte Utøya-film: – Denne filmen er ikke for alle

Regissør Erik Poppe forteller om et krevende arbeid med filmen «Utøya 22. juli».

Erik Poppe presenterer filmen Utøya 22. juli

Regissør Erik Poppe og skuespillerne presenterer «Utøya 22. juli».

Foto: Helga Tunheim / NRK

Poppe hadde med seg skuespillerne på en pressekonferanse onsdag for å presentere den første filmen om terrorangrepet mot Utøya 22. juli 2011.

– Målet var å få historien tilbake til de som har eierskap til den. Den skildrer en nesten ubegripelig tragedie. Det føltes ikke riktig å plukke én eller noen få enkeltskjebner, men heller skildre det som fiksjon, sier Poppe.

Filmen starter 14 minutter før de første skuddene på Utøya, der den følger 18 år gamle Kaia. De resterende 72 minuttene er spilt inn som én sammenhengende scene.

– Mange delte opplevelsen av at tiden på øya føltes som en evighet. For å overføre noe av den opplevelsen til publikum ønsket jeg å gjøre alt i ett, og ikke bruke klassiske filmatiske virkemidler som klipp og musikk, men heller skildre det minutt for minutt, sier Poppe til NRK.

– Våre fremste skuespillere ville slitt

Formatet gjorde innspillingen ekstra krevende, forteller Poppe.

– Våre aller fremste skuespillere ville slitt med det. Utfordringen har i tillegg vært å finne barn og ungdommer som skulle gjøre dette. Samtidig var det nesten den eneste måten å gjøre det på, sier han.

Erik Poppe

Erik Poppe har hatt en løpende dialog med pårørende og overlevende.

Foto: NRK

Skuespillerne hadde tilgang til psykolog- og helsehjelp, og ifølge Poppe var innspillingen også en stor påkjenning for staben.

Poppe sier han har hatt en løpende dialog med pårørende og overlevende, som fikk tilbud om å se filmen først.

– Det er deres historie. Det føltes riktig at de kunne gjøre seg kjent med filmen før andre begynte å skrive om den. Vi har forsøkt å gjøre det så skånsomt som mulig, sier Poppe.

– Mange kjenner seg igjen

Han forteller om blandede tilbakemeldinger, men at de fleste har ment at det var riktig å lage filmen.

– Jeg har stor forståelse for dem som måtte mene at det fortsatt er for tidlig eller at denne filmen ikke er for dem. Denne filmen er ikke for alle, men den er laget nå for å friske opp vårt kollektive minne om hva som egentlig skjedde 22. juli, sier Poppe.

Filmen skal beskrive så godt som mulig hvordan det var å være på øya, uten å fokusere på en enkelt opplevelse.

Andrea Berntzen i «Utøya 22. juli.

Andrea Berntzen (18) spiller hovedrollen i «Utøya 22. juli».

Foto: Paradox Films / NTB scanpix

– Det er mange som kjenner seg igjen i biter av filmen. En annen reaksjon er at det er vanskelig for folk å forstå gjennom ord hva som skjedde, og at filmen kan hjelpe dem med å forklare hva de opplevde, sier Poppe.

Andrea Berntzen (18) spiller hovedrollen.

– Det som festet seg var at fokuset skulle være hos ungdommene, og ikke hos gjerningsmannen. Det er først i de senere årene jeg har begynt å reflektere over hendelsen og hvor fælt det var, sier hun.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka