Drømmen for mange er å gjøre hobby til jobb. Ikke like enkelt kanskje, når interessene kretser rundt klær, stil og trender. Men det går an. Det beviser Anita Jensen i Trondheim, som etter mange år i klesbransjen startet for seg selv for å hjelpe andre med å finne ut hva de skal ha på seg og hvordan de bør ha det hjemme.
- Jeg har alltid vært glad i å shoppe, og synes det er fantastisk å kunne bruke lidenskapen min til å hjelpe andre, sier hun.
- Det er ikke mitt kort som skal dras. Jeg startet med dette for å få tilfredsstilt shoppe-behovet mitt.
Hun forteller at mange synes det er vanskelig å shoppe, og vet ikke hvilken ende de skal starte i.
Mange synes det er vanskelig å shoppe, og vet ikke hvilken ende de skal starte i. Foto: Knut Falch / SCANPIX
Ærlighet varer lengst
For en personal shopper er det viktig å være ærlig ovenfor kundene.
- Jeg løper rundt i butikken, og kaster klærne inn i prøverommet. Om det ikke passer, er jeg ærlig, og sier fra med en gang.
Størst behov hos menn
Anita forteller at behovet for en personlig shopping-konsulent er størst hos menn.
- Spesielt skilte menn blir helt hjelpesløse, forteller hun.
Det er ofte kona som bestemmer hva mannen skal ha på seg, og når hun er med, står mannen apatisk og nikker, mens han må kle på seg den ene sorte buksa etter den andre.
- Til slutt ender mannen opp med ti sorte bukser som ingen ser forskjellen på, ler Anita.
Anita bor i Trondheim. Trøndere er beryktet for bart, skinnvest og mokasiner med dusk. Det er ikke uten grunn at dette ryktet har oppstått.
- En velkledd person ser ut som han tar var på seg selv. En person med joggedress og bustete hår ser sjuskete og uryddig ut, sier hun.
Innslaget ble laget av Slje Marie Lien, og sendt i Norgesglasset 15.07.05.
Norgesglasset NRK P1