NRK Meny
Normal

Over én av tre tv-seere så Lilyhammer

Sesongåpningen av Lilyhammer 3 hadde 663.000 seere. – Det riktige bildet av hvor populær første episode egentlig har vært vet vi først om en uke da vi får inn opptaksseing i tillegg, sier medieanalytiker.

Trond Fausa Aurvåg og Steven van Zandt, bossen og hans høyre hånd

LILYHAMMER: Trond Fausa Aurvåg og Steven van Zandt spiller hovedrollene i dramakomedien Lilyhammer.

Foto: Rubicon TV

Det ble knyttet stor forventning til premieren tredje sesong av en av NRKs største tv-suksesser noensinne, Lilyhammer.

Men Steven Van Zand & co. klarte ikke å matche de to andre sesongpremierene. I fjor så én av to Lilyhammer-premieren.

Med 663.000 seere og 37,3 i markedsandel måtte Lilyhammer se seg slått av både Farmen på TV 2 og Forbrukerinspektørene på NRK i kampen om å ha onsdagens høyeste seertall.

Medieanalytiker i NRK, Håkon Lund Sørensen, sier at tallene ikke gir et helt riktig bilde av hvor mange seere programmet faktisk hadde.

– Det riktige bildet av hvor populær første episode egentlig har vært vet vi først om en uke da vi får inn opptaksseing i tillegg, sier Sørensen.

I går la NRK ut alle episodene av den nye sesongen på nett. 15.000 valgte å se den første episoden på nettet.

– Dette tallet vil helt sikkert øke da vi kun har tall for hvor mye som er sett mellom 21:35 og 24:00 i går. Hvorvidt nettpubliseringen påvirker seertallene på lineær tv er for tidlig å si, sier Sørensen.

Forrige sesong av Lilyhammer hadde hver episode i gjennomsnitt 1 206 000 seere på tv og nett sammenlagt, inkludert repriser. Første episode hadde de høyeste tallene med til sammen 1.417.000 seere på tv og nett.