Hopp til innhold

– Så støtende at vi ikke har ord

Et dansk teater skal til sommeren dramatisere Anders Behring Breiviks manifest. – Det opplever vi som helt idiotisk, sier pårørende etter 22. juli.

Anders Behring Breiviks manuskript

Anders Behring Breiviks manifest blir dansk teater.

Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen / Scanpix/faksimile

– Det er faktisk utrolig støtende, sier Trond Henry Blattmann, leder for Nasjonal støttegruppe etter 22. juli.

Oppsetningen skal etter planen skje i sommer på CaféTeatret i København. Kunstnerisk leder Christian Lollike vil la en skuespiller fremstille Anders Behring Breivik og fremføre hans manifest i en monolog.

– For meg er det en demokratisk forpliktelse å undersøke hvorfor og hvordan den muslimfiendtlige propagandaen kan gripe om seg, sier Lollike til Klassekampen.

Cafeteatret sier at Lollike vil kommentere saken i TV-avisen (Danmarks Radio) i kveld 18.30, ikke før, og ikke til NRK.

Hør saken i Kulturnytt:

– Utrolig støtende

Trond Henry Blattmann

Trond Henry Blattmann, leder for Nasjonal støttegruppe etter 22. juli

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

– Planene om å oppføre denne monologen oppleves som utrolig støtende, sier Trond Henry Blattmann, leder for Nasjonal støttegruppe etter 22. juli.

Han oppfordrer CaféTeatret til å legge planene på is.

Også Ragnar Eikeland, leder for støttegruppen for berørte etter 22. juli i Hordaland, reagerer sterkt. Han mistet selv sønnen Tore Eikeland på Utøya 22. juli.

– Har ikke ord

– Jeg har egentlig ikke ord. Det blir en ekstra belastning for oss å vite at dette blir fremført av skuespillere mens rettssaken pågår, sier Eikeland til Bergens Tidende.

Han håper at det kan være mulig å få teaterstykket stoppet før premieren.

– Ingen bør gjøre noe for å spre Breiviks meninger. Jeg vil ta denne saken videre til den nasjonale støttegruppen for å se om dette lar seg stanse, sier Eikeland.

– Nyttige idioter

Erik ulfsby

Erik Ulfsby

Foto: Roald, Berit / Scanpix

I det norske teatermiljøet tar teatersjef Erik Ulfsby på Det Norske Teatret i Oslo skarpt avstand fra den danske teaterlederens planlagte stykke. Især Christian Lollikes bruk av Anders Behring Breiviks manifest vekker voldsomt anstøt hos Ulfsby:

– Breiviks hovedærend har vært å spre budskapet i manifestet, og det gjorde han ved å drepe alle de menneskene. Han lyktes faktisk med det! Ved å skape enda mer oppmerksomhet om manifestet opptrer man som nyttige idioter som danser etter Breiviks pipe, sier han.

Blir britisk drama

I november var den britiske dramatikeren David Greig i Oslo. Han planlegger et teaterstykke om terroren 22. juli. Det får tittelen «The Man» og skal etter planen settes opp i Norge og utlandet neste år.

– Jeg klarte bare ikke slutte å tenke på det som skjedde. Jeg prøvde å forstå det, og ville utforske det. Og når du får slike tanker som dramatiker må du følge dem, sa Greig til NRK.

Se Dagsrevyens reportasje:

Video 8910c8f8-4431-45a4-947d-b26ff7fe7856.jpg

22. juli blir teater

Møter massiv kritikk

Mens de forskjellige initiativene møter massiv kritikk i Norge, ser danskene annerledes på det.

– Vi har bruk for å forstå hva som får et menneske til å begå disse forferdelige handlingene. Vi kan ikke bare tie ham ihjel, mener Monna Dithmer, teaterredaktør i Politiken.

Trond Henry Blattmann, leder for Nasjonal støttegruppe etter 22. juli, mener at dette er tull.

– Ved å sette opp dette som en monolog, opplever Anders Behring Breivik akkurat det han vil, å spre manifestet til flere. Det synes vi ikke noe om, sier han.

Kulturstrøm

  • Cezinando dømmes til samfunnsstraff

    Mandag møtte artist Kristoffer Cezinando Karlsen i Oslo tingrett i en såkalt tilståelsessak.

    Rapperen ble dømt til 120 timers samfunnsstraff etter møbel-tyverier.

    26-åringen er siktet for fem tyverier av møbler verdt rundt 380.000 kroner. Flere av møblene er levert tilbake, ifølge forsvarer Mette Yvonne Larsen.

  • 1,2 millioner nordmenn så finalen i Eurovision

    1,2 millioner nordmenn så Ukraina vinne Eurovision 2022 i Torino i Italia på lørdag. Det utgjorde ni av ti TV-seere, som er ny rekord.

    – Markedsandelen på NRK1 var på hele 89 prosent, som er det høyeste vi har målt med moderne TV-målinger, sier analytiker Maren Eline Fossan i NRK til Kampanje.

    TV-målingen fra Kantar går tilbake til 2000.

    Målt i antall seere var det en nedgang på 275.000 fra i fjor. Da var seerandelen 85,7 prosent.

    Totalt ble finalen sett av nærmere 200 millioner mennesker.