Et ukjent navn for folk flest, men OCA – Office for Contemporary Art – fikk i fjor over 20 millioner kroner av departementene for kultur og utenriks, blant annet for å promotere norsk kunst i utlandet.
De holder til i attraktive lokaler nederst på Grünerløkka.
For å forsvare en dyr husleie på over tre millioner kroner i året, må publikumstallene opp, står det i en rapport fra Telemarksforskning fra 2013. Men det motsatte har skjedd.
– Fallet i publikumstall er ganske stort. Da blir det ytterligere vanskelig å forsvare at OCA har et slikt visningssted, sier forsker Sigrid Røyseng, som var med på å skrive rapporten om den offentlig finansierte institusjonen i 2013.
OCAs direktør sier de er opptatt av å følge anbefalingene i rapporten.
– Vi jobber for å finne ut hva nedgangen skyldes, og hvordan vi kan få til en publikumsvekst i Oslo. Men OCA jobber på mange forskjellige måter, og mange av målene våre er knyttet opp til et internasjonalt perspektiv, sier direktør Katya García-Antón til NRK.
I 2015 hadde den statlig finansierte stiftelsen ansvaret for den nordiske paviljongen under Veneziabiennalen, med nærmere 300.000 besøkende.
– Grunnlag for vekst
OCA er tidligere blitt omtalt som et «skandalekontor» i pressen. Styret ble kastet i 2012 på grunn av dårlig samarbeid med Kulturdepartementet.
I 2013 slo både Telemarksforsknings 75 sider lange rapport og daværende kulturminister Hadia Tajik fast at OCA var for utilgjengelig, Oslo-fokusert og brukte for mye på husleie.
Flyttingen til de attraktive lokalene på Grünerløkka ble rettferdiggjort, og godkjent av departementet, for at OCA skulle bli mer synlig for publikum. Med 1319 besøkende i fjor er besøkstallene på sitt laveste siden 2010.
– Det er grunnlag for publikumsvekst. Vi må finne måter vi kan vokse på. Det er mye jobb som gjenstår, og vi er dedikerte til å få det til, sier direktør Katya García-Antón.
Forutsetter riktig pengebruk
Bård Folke Fredriksen (H), statssekretær i Kulturdepartementet, sier departementet forutsetter at OCA jobber på en slik måte at de oppnår flest mulig kunstneriske mål og ikke bruker unødvendige midler på husleie.
– Departementet vil være i dialog med OCA også om virksomheten, ikke minst når leieavtalen går ut for dagens lokaler.
Kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes, mener det var et feilgrep å plassere OCA i dyre og sentrale lokaler på Grünerløkka. Samtidig får Katya García-Antón ros for å ha tatt tak i kritikken fra Telemarksforskning.
– OCA har startet en nordområdesatsing, og de har også bedre kontakt med næringsliv og kunstneriske samarbeidspartnere, sier Moxnes.