NRK Meny
Normal

«Frost»-feberen vil ingen ende ta

«Frost» ble sett av over 500.000 på kino. Snart to år etter har den norskinspirerte Disney-filmen solgt 300.000 eksemplarer på Blu-ray og DVD.

Disneys Frost

En nedfrosset Hans og en skeptisk Anna i en scene fra «Frost».

Foto: Disney

Tross fremveksten av digitale strømmetjenester selges det fortsatt solide mengder Blu-ray Disc og DVD av de aller mest populære kinofilmene. «Frost» er to år gammel, men likevel et ferskt eksempel på dette.

Gustav Wedel Jarlsberg

Gustav Wedel Jarlsberg hos Disneys norske avdeling selger fortsatt store antall av «Frost».

Foto: John Berge

Runder 300.000 solgte

En «sing-along»-DVD-utgave av «Frost» skaper ny aktualitet for Disneys moderne storselger. Den ble lansert på DVD i november 2015 og er allerede solgt i over 30.000 eksemplarer.

«Frost» ble opprinnelig lansert på DVD i Norge den 9. april 2014.

– Med den nye versjonen av filmen og nye opplag av originalutgaven har vi nå rundet 300.000 solgte eksemplarer bare her i Norge, sier Gustav Wedel Jarlsberg, som er styreleder i Norsk videogramforening og Head of Retail for The Walt Disney Company Nordic.

Dette til tross for at «Frost» ble lansert på Netflix sommeren 2015.

– Jeg har fått beskjed fra hovedkontoret i USA at Disney vil opprettholde de fysiske produktene og at vi vil gjøre det i mange år fremover.

Gave og samleobjekt

De norske tallene er ikke unike. I hjemlandet USA har «Frozen» solgt over 18 millioner fysiske eksemplarer og er en av det siste tiårets mestselgende fysiske videogram.

– Fysisk video er et stabilt, hendig format og det fungerer, mener Disney-sjefen. Han sier mange fortsatt velger video, både som gave og samleobjekt.

Frost

De ulike fysiske videoutgavene av «Frost» har nå rundet 300.000 solgte eksemplarer.

Foto: DISNEY / MONTASJE: PER MORK, JB FORLAG

«Frost»-suksessen gir seg også utslag i salg av mange andre typer varer. «Frost»-feberen er større enn noensinne, hevder Wedel Jarlsberg.

– Leketøy er den største varegruppen, deretter følger klær, ting til huset, bøker og tegneserier.

Enormt markedspotensial for noen få

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved Handelshøyskolen BI, Institutt for kommunikasjon og kultur, sier til NRK at trenden er at noen filmtitler fortsatt selger veldig bra på de fysiske formatene.

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved Handelshøyskolen BI

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved Handelshøyskolen BI, Institutt for kommunikasjon og kultur, er imponert over salgstallene for enkelte filmer på fysiske medier.

Foto: Handelshøyskolen BI

– Det er et veldig «enten-eller-marked». Det er gjerne spesielle titler man ønsker å eie.

Gaustad synes Frost-salgstallene er veldig imponerende i dagens digitale filmmarked.

– Greier man å få en film til å bli en av disse store, så er det et enormt markedspotensial.

Flere videofilmer har solide salgstall

Høstens store norske filmsuksess, «Bølgen», ble sett av nesten 830.000 personer på kino.

Kilder i bransjen sier at «Bølgen» blir en tittel som tross markedsendringene vil kunne selge svært bra som fysisk video. Det antydes et innsalg på ca. 150.000 eksemplarer.

Ved lansering mandag 30. november er «Bølgen» godt profilert i tilbudsavisene.

Andre nye utgivelser på videomarkedet høsten 2015 med solide salgstall er f.eks. to av sommerens storfilmer på kino, «Jurrasic World» og «Minions». Ifølge kilder i videobransjen vil også salgstallene på hver av disse ligge på ca. 100.000 eksemplarer.