NRK Meny
Normal

Kanonåpning for «norsk» Disney-film

Disneys nye helaftens animasjonsfilm Frost, som er sterkt inspirert av Norge, bidro til å knuse gamle kinorekorder i premierehelga.

Stillbilde fra Disney-filmen FROZEN, bryggen i Bergen

Verdensarvstedet Bryggen i Bergen er blant de kjente norske attraksjonene som har inspirert skaperne av Frost.

Foto: Disney

Thanksgiving-langhelga er blant årets viktigste kinohelger i USA. I år sørger filmene Frost og The Hunger Games: Catching Fire for å smadre gamle rekorder for billettsalg.

Sistnevnte film har gjort det aller best, mens 3D-animasjonsfilmen Frost er hakk i hel. Filmen spilte inn 160 millioner kroner bare i løpet av fredag, og den ligger dermed an til å spille inn 550 millioner kroner på sine fem første dager, ifølge Entertainment Weekly.

Dette vil i så fall være den beste åpningen for en Disney-animasjonsfilm noensinne. Dette er gode nyheter for filmselskapet, som på animasjonsfilmmarkedet har slitt mot konkurrenten Dreamworks.

«Norsk» film

Som NRK.no tidligere har skrevet, er filmen sterkt preget av norsk kultur og natur. For å få inspirasjon til universet de skulle skape, dro en liten delegasjon fra Disney til Norge i to uker. Resultatet er en film spekket med høye fjell, brede fjorder, is og snø. Kjente turistattraksjoner, som Røros, Bryggen i Bergen og Akershus festning, er tegnet inn i filmen.

Dette gjelder også urnorske fenomener som stavkirker, troll, nordlys, lutefisk, gløgg, rosemaling og bunader. Samtidig har hovedkarakterene fått norskklingende navn som Anna, Elsa, Kristoff, Sven og Olaf.

Samtidig er musikken i åpningssekvensen skrevet av Frode Fjellheim, sunget av koret Cantus og innspilt i Øra Studio i Trondheim.

Inspirasjon til alt fra arkitektur, kostymer og det meste av det visuelle er hentet fra Norge, forteller filmskaperne i klippet under.

Håper på turisteffekt

Norsk turistbransje skal nå surfe på markedseffekten filmen kan gi, og håper den kan skape økt turisme til Norge. Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin synes det er gledelige nyheter at Frost åpner såpass sterkt på kinoene.

– Vi har et samarbeid med Disney, som i alt pressemateriale forteller at de er inspirerte av Norge. De bruker mange millioner dollar på å markedsføre filmen, og vi hekter oss på. I alle annonsekampanjer utover vinteren spiller vi på interessen filmen kan gi, og vi jobber speselt mot reklamekampanjer på TV og kino i USA, sier han.

Det er sommeren som er den klare høysesongen i norsk turisme, men Tuftin håper at den økende nordlysturismen kan ta seg enda mer opp, i tillegg til at de har ambisjoner om å øke antallet skiturister.

Stillbilde fra Disney-filmen Frozen: Isfjord

Stavkirker, spisse fjell og dype vestlandsfjorder utgjør deler av universet i Frost.

Foto: daram

God mottakelse

Filmen har fått god mottakelse, og magasinet Forbes omtaler den som noe av det beste Disney har gjort innen animasjon på lang tid.

På filmkritikernettstedet Rotten Tomatoes får filmen en score på 84 prosent, noe som betyr at en stor overvekt av anmelderne har gitt filmen tommel opp.

Frost har norsk premiere 1. juledag.