NRK Meny
Normal

Han skal spille i en av verdens største TV-serier

Torstein Bjørklund (28) fra Tromsø har kapra en rolle i ABC-serien «Once Upon a Time».

Ung mann med skjegg og gammeldags vinterklær

Torstein Bjørklund har også spilt i NRK-suksessen «Kampen om tungtvannet». Nå har han samme stuntmann som Leonardo Di Caprio hadde i «The Revenant».

Foto: Pullman

– Alle i produksjonen er sinnssykt gode på det de gjør. Det gjør det lettere for meg å leke på jobb og å gjøre det bra selv, sier Torstein Bjørklund til NRK.

– Samtidig blir det mer press på å prestere. Man vil jo gjøre det bra når det står så mange mennesker og venter på deg. Men det er verdt det når man ser resultatet.

Robert Carlyle

Torstein Bjørklund har vært fan av skuespilleren Robert Carlyle helt siden «Trainspotting» kom for tjue år siden. Nå er de kolleger.

Foto: ALASTAIR GRANT / AP

Klokka har så vidt bikka fem på morgenen når vi snakker med 28 år gamle Bjørklund, som gjør seg klar til nok en arbeidsdag på sett i kanadiske Vancouver.

Han har kapra en rolle i ABC-serien «Once Upon a Time», som nå går i sin sjette sesong og sendes i smått utrolige 190 land. Men akkurat hvilken rolle han har, kan han ikke si noe om.

– Dette er jo en fantasyserie, hvor eventyrfigurer tar steget over i den virkelige verden. Jeg spiller en figur fra den mytologiske verden, men mer enn det får jeg ikke lov til å si før episoden sendes i januar, forteller han.

– Takknemlig for dem som har bana veien

Ingrid Bolsø Berdal på Westworld-premieren i Hollywood

Ingrid Bolsø Berdal gjør suksess med «Westworld». Her på premierefest.

Foto: Frazer Harrison / Afp

Torstein Bjørklund er langt fra alene om å være norsk skuespiller i en stor, amerikansk TV-serie. Blant annet gjør Ingrid Bolsø Berdal suksess med «Westworld» og Kristofer Hivju har vært med i flere sesonger av «Game of Thrones».

Og akkurat det er 28-åringen vanvittig takknemlig for, han mener kollegene har bana vei for ham.

– Det er ganske absurd å komme til et stort sett i Canada, og så viser det seg at vi kjenner de samme folkene. Det var fullstendig uaktuelt for ti år siden. Dette er på mange måter en laginnsats. Jeg har fått litt av denne medvinden fordi det har kommet folk før meg, sier han.

Bjørklunds manager i Norge, Harald Dal, mener skuespilleren rett og slett er et bevis på at hardt arbeid betaler seg.

– Torstein har virkelig stått på. Det gjør dette ekstra gøy. Når man får spørsmål om å levere prøvefilm, må man levere raskt, og man må levere bra vare. Han er ikke en kar som tar lett på ting, sier Dal.

– Ikke i nærheten av «Game of Thrones»

Marte Hedenstad er programleder i Ikke gjør dette hjemme.

Marte Hedenstad er journalist i Filmpolitiet på NRK P3.

Foto: Erlend Laanke Solbu / NRK

Journalist i Filmpolitiet i NRK P3, Marte Hedenstad, gleder seg over at nok et nordmann har fått en rolle i en stor, amerikansk TV-serie.

– «Once upon a time» er en populær serie som har mange fans i hele verden, så dette er gøy! Men det er ikke en serie som kan måle seg med «Game of Thrones», for eksempel. Den er ikke i nærheten av å ha et så stort budsjett, forteller hun.

Nå er journalisten spent på hvilken av de kjente eventyrfigurene Bjørklund skal spille.

Svaret får vi altså i januar.

Kulturstrøm

  • Kagge Forlag henter Fotland

    Forlaget melder at de har fått en ny redaktør på plass: Maiken Grønning Fotland. Hun kommer fra stillingen som reportasjeleder i Dagbladet Magasinet. Forlaget melder at de har fått inn en redaktør med teft for ideer – og evne til å sette dem ut i livet (NTB).

  • "Ny" Guns N' Roses-video fra 1989

    I 1989 spilte Guns N' Roses inn en musikkvideo til låten «It's So Easy» på nattklubben Cathouse i Los Angeles. Videoen ble aldri sluppet, i stedet ble den liggende i et skap i nesten 30 år. Men nå er den altså å se i en digitalt restaurert versjon på Apple Music, melder Billboard. Slippet av den ukjente musikkvideoen inngår i feiringen av bandets nyutgave av debutalbumet «Appetite for Destruction» fra 1987, skriver TT (NTB).

    Guns N' Roses
  • Sony kjøper EMI

    Japanske Sony kjøper musikkforlaget EMI for drøyt 15 milliarder kroner og sikrer seg dermed rettighetene til noen av verdens mest populære band og artister. I henhold til avtalen verdsettes EMI Music Publishing til drøyt 38 milliarder kroner (NTB).