Slottsfjellfestivalen, Vinjerock og Stavernfestivalen ber festivalgjestene sette penger inn på en festivalkonto, og betale for mat og drikke med en chip plassert i festivalarmbåndet.
I fjor sommer kritiserte Forbrukerombudet ordningen, blant annet fordi publikum ikke automatisk fikk refundert gjenværende beløp etter festivalen. Hvis publikum glemte å be om pengene tilbake, beholdt festivalen det som var igjen på kontoen.
– Vi har forhandlet med festivalene og har kommet frem til at det nå skal bli begrensninger på hvor mye gjestene kan sette inn på disse armbåndene, sånn at de ikke mister store beløp hvis de skulle være uheldig å miste armbåndet. Det skal også bli enklere å få tilbake penger etter festivalen, sier forbrukerombud Gry Nergård.
– Sørger for korte køer
På tross av kritikken mener Slottsfjellfestivalen at chipsystemet de bruker, kalt Intellipay, er den beste og mest praktiske betalingsmåten.
– Tilbakemeldingen fra publikum er at ordningen gjør det lett å holde styr på hvor mye penger de bruker under festivalen, og at den sørger for korte mat- og drikkekøer, sier pressansvarlig Siri Narverud Moen.
Slottsjellfestivalen innførte ordningen i 2013, og gjestene har måttet betale en sum for å kunne få mikrobrikken installert i festivalarmbåndet. Det er fortsatt uklart om gjestene fortsatt må betale for å kunne bruke penger under festivalen når den sparkes i gang 16. juli.
Andre festivaler, blant annet den nå nedlagte Hovefestivalen, har brukt en Cashless-løsning hvor gjestene fyller penger på et festivalkort. Denne ordningen har også fått kritikk fra Forbrukerombudet.
- Les også: Ellie Goulding til Slottsfjell
- Les også:
Sverger til kort og kontant
Landets best besøkte festival, Øya i Oslo, lar fortsatt gjestene bruke kort og kontant, og mener gamlemåten fortsatt fungerer. De har aldri vurdert å gå over til en kort- og kontantløs
betalingsordning.
– Vi har sett på disse løsningene, men har aldri vurdert å ta de i bruk. Vi er en av festivalene med minst problemer med drikkekøer, så den ordningen vi har med kort og kontant fungerer veldig godt for vår del, sier PR-ansvarlig Jonas Prangerød.
- Les også:
- Les også: