NRK Meny
Normal

Nordmenn elsker å dele aprilspøker

Folk er alt annet enn lei aprilspøkene. Sju av de ti mest delte sakene i sosiale medier 1. april, var aprilspøker.

Aprilspøker 2016

TULL OG TØYS: Dette er noen av aprilsnarrene som har blitt delt mest i sosiale medier i år. Nettavisens sak om dieselforbud hadde over 3.000 delinger fredag kveld.

Foto: Skjermdump

Øverst på lista over sakene som er mest delt ligger Nettavisens artikkel om at det blir dieselforbud på fredager i Oslo, Bergen og Trondheim. Miljøpartiet De Grønne har fått viljen sin, og forbudet gjelder allerede fra i dag, står det i artikkelen.

– Super aprilspøk. Vi humret godt i skjegget av denne, skriver Miljøpartiet selv på Twitter.

Statsviter og forfatter av boka «Sosial kommunikasjon» Svein Tore Marthinsen er ikke overrasket over at aprilspøkene blir mye delt.

– Folk liker humor så sakene slår nok an. Også er det jo fredag så folk er kanskje ekstra åpne for den typen saker.

Mest delt i sosiale medier

MEST DELT: Dette var topp 10-lista over de mest delte nyhetssakene i sosiale medier fredag kveld.

Foto: Skjermdump / StoryBoard

Lettest å lure tidlig på dagen

De neste aprilspøkene på lista er Bergens Tidendes sak om at idrettsbyråden i byen vil fjerne Stadsporten for å gi plass til sykkel-VM og avisen Dagens sak om at deler av slottet blir asylmottak.

Svein Tore Marthinsen

FORFATTER: Svein Tore Marthinsen tror folk er glad i å lure venner og kjente.

Selv om mange kanskje deler sakene for å lure andre, tror Martinsen også det finnes folk som deler sakene fordi de har tenkt at det er en god sak.

– Noen er naive og går fem på. Tidlig på morgenen så var det sikkert ikke alle som tenkte over at det var 1. april, men utover dagen så er det nok ikke like lett å bli lurt.

Telemarksavisa lurte sine lesere med at Ikea etablerer seg ved Skien lufthavn og at det er mye som tyder på at møbelgiganten vil ha eget charterfly, mens ungdomsmagasinet Toppgirl skrev om at Miley Cyrus og Liam Hemsworth venter barn.

– Folk er glad i gode spøker

Den siste aprilspøken blant de ti mest delte sakene er Sunnhordlands artikkel om at det er meldt om småskjelv og røykutvikling ved den gamle vulkanen på Bømlo. Avisen byr på live-kamera og har snakket med bekymrede lesere.

Også TV 2s oppsummering av årets aprilspøker har blitt godt delt i sosiale medier av nordmenn i dag.

Svein Tore Marthinsen mener humor er en viktig ingrediens i saker som spres mye på Facebook og Twitter. I tillegg er folk glad i å dele artikler som man kjenner seg igjen i.

– Saker som beveger oss og som det er lett å kjenne seg igjen i deles mye. Men ser man på Twitter så er det gjerne humorister som får flest følgere. Folk er glad i gode spøker, slår forfatteren fast