Hopp til innhold

Nordmenn brukte mindre penger på norsk musikk i fjor

En større andel av pengene i nordmenns musikkbudsjett går ut av landet. – En stor utfordring, sier plateselskap-sjef Bjørn Rogstad.

mYlsNphdvn4

Nordmenn brukte store summer på den canadiske artisten The Weeknd sin låt «Blinding Lights». Det var den nest mest innbringende sangen i Norge i fjor.

Foto: David J. Phillip / AP

I fjor brukte nordmenn godt over en milliard kroner (1.075.700.000,-) på innspilt musikk.

Dette gjelder ikke penger vi bruker på konserter og turneer, men det vi bruker til å lytte til musikk, hovedsakelig gjennom strømming.

Av den pengepotten havnet mindre i Norge og mer i utenlandsk musikkbransje, sammenlignet med året før. Det viser plateselskapenes organisasjon IFPI sin årsrapport for 2020.

I 2019 fikk norsk musikk 24,50 prosent av pengene. I fjor fikk de kun 18,87 prosent, viser rapporten.

Spisset konkurranse om lytterne

– Dette er viktige penger for norske artister, spesielt etter et år med færre konserter og andre type inntekter, sier national group director i IFPI Norge, Marte Thorsby.

Den såkalte norskandelen har variert en del fra år til år. Men platebransjen selv ser nå en tydelig tendens til en spisset konkurranse med utlandet:

– Det blir sluppet 60.000 låter hver eneste dag. Da blir det stadig mer krevende å få folk til å velge norsk musikk, sier Bjørn Rogstad, sjef i Universal Music Norge.

Bjørn Rogstad

Bjørn Rogstad er sjef for et av Norges største plateselskap.

Foto: Wikimedia: Kjetil Ree

Rogstad understreker at hans plateselskap ikke ser den samme tendensen med at færre velger norsk musikk, men han anerkjenner likevel utfordringen:

– Det er klart det er utfordrende og vi må ikke være naive her. Den økte konkurransen krever stadig mer av oss. Men utfordringen er ikke uoverkommelig, sier Rogstad.

Hvorfor velger færre norsk musikk?

Programleder og musikkjournalist, Christine Dancke, peker på flere mulige grunner til at en mindre andel lyttinger går til norsk musikk:

Christine Dancke

Christine Dancke følger musikkbransjen tett.

Foto: Jonathan Vivaas Kise

– Det var nesten ikke konserter i Norge i fjor. Da oppdager heller ikke folk artister på samme måte og velger å høre på musikken før og etter konsert. I tillegg har sosiale medieplattformer som TikTok blitt et viktig sted for å få frem store hits. Der har den internasjonale musikken vunnet mer frem, selv om Aurora er et unntak, sier Dancke.

Rogstad i Universal peker også på algoritmene i musikkstrømmetjenestene som en mulig årsak:

– Litt av svaret kan være at algoritmene, som peker ut musikk for oss, velger internasjonale låter fremfor lokale låter.

– Er ikke det litt krise for norsk musikkbransje?

– Det at de norske artistene faktisk er til stede i det norske markedet har en stor verdi og kan kompensere for dette, avslutter Rogstad.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.