Knalltall for norsk musikksalg

Ny statistikk forteller at nordmenn konsumerer mye musikk, med en sterk oppsving for CD og vinyl samt norsk musikk.

Big Dipper

MERKET ØKT ETTERSPØRSEL: Platebutikken Big Dipper flyttet i 2012 til nye lokaler i Møllergata, som et resultat av vinyl-boomen.

Foto: Mathias Fossum

Ferske tall fra IFPI viser en økning i alle former for musikkonsumpsjon, inkludert strømming, men minus digitale musikkjøp. Totalt er det snakk om en oppgang på nesten syv prosent fra i 2014 til 2015.

Sterkt fysisk salg

– Bare CD-salget har gått opp med nesten 17 millioner kroner fra 2014 til 2015, sier direktør i IFPI Norge, Marte Thorsby, til NRK.

Marthe Thorsby

STIGENDE NORSKANDEL: Direktør i IFPI Norge, Marte Thorsby, sier at vi skal være veldig fornøyde med den norske musikkandelen som er nå.

Foto: Tommy Normann / IFPI

– Mye musikk gis ut på vinyl, og ulike CD-kampanjer har båret frukter, og mange fysiske utgivelser generelt har ført til en økning i salget. Vi ser også klart at når artister som Adele ikke legger ut musikken for strømming så selges det mye CD-er, men slike enkeltutgivelser påvirker ikke det store bildet, sier hun.

Også norskandelen har økt betraktelig, som i CD-markedet for over ti år siden var på nærmere 50 prosent, men som har vært helt nede i ti da strømme-tjenestene ble omfavnet av musikklyttere i 2010–2011.

– Med så mye internasjonal musikk tilgjengelig, er dette noe vi skal være veldig fornøyde med, sier hun, og tilføyer at dette er tall som ikke regner med Kygo som norsk fordi han er signert til et utenlandsk plateselskap.

Eksplosjon av yngre vinylkjøpere

På vinylbutikken Big Dipper i Oslo sentrum står noen jenter i slutten av tenårene og utforsker sortimentet. Butikkansatt Jacob Krogvold forteller til NRK at yngre kundegrupper i langt større grad strømmet til butikken enn tidligere.

Jacob Krogvold

HJELP FRA INSTAGRAM: Jacob Krogvold hos Big Dipper forteller at mange vil vise venner og andre i sosiale medier at de kjøper vinyl. – God reklame for oss, sier han.

Foto: Petter Sommer / NRK

– Vi får god drahjelp fra sosiale medier. Folk legger ut bilder av plater, og det er god reklame for oss, sier Krogvold, som samtidig hevder at økningen IFPI sikter til er større enn tallet tilsier:

– Vi og andre butikker selger en mengde utgivelser som bandene omtrent gjør selv, altså små selskaper som selger relativt mye plater direkte via en butikk og rett til lytterne sine, sier han.

Thorsby i IFPI sier til NRK at det aller meste fanges opp av deres tall.

– Youtube er den neste utfordringen

– For dem som spådde at det fysiske formatet var dødt, er dette en reality check, sier musikkviter Audun Molde til NRK.

Audun Molde

PÅPEKER NY UTFORDRING: Å få større inntekter fra Youtube blir en utfordring fremover, mener musikkviter Audun Molde.

Foto: Privat

Han mener tallene tyder på at strømming kan ha nådd taket og er i ferd med å flate ut, samtidig som det er interessant at de fysiske formatene øker.

– Bak tallene antar jeg at en økning i vinyl har mye å si, og at Adele og Taylor Swifts utgivelser selger så mye at det merkes på statistikken, forteller han.

Samtidig påpeker han musikkbransjens nye store utfordring: Youtube.

– De gir utrolig små inntekter til artistene. Youtube har over en milliard brukere, og i USA står de for 60 prosent av all strømming. Å få mer inntekter derifra blir en kamp framover, sier han.

NRK anbefaler