Ferske tall fra IFPI viser en økning i alle former for musikkonsumpsjon, inkludert strømming, men minus digitale musikkjøp. Totalt er det snakk om en oppgang på nesten syv prosent fra i 2014 til 2015.
Sterkt fysisk salg
– Bare CD-salget har gått opp med nesten 17 millioner kroner fra 2014 til 2015, sier direktør i IFPI Norge, Marte Thorsby, til NRK.
– Mye musikk gis ut på vinyl, og ulike CD-kampanjer har båret frukter, og mange fysiske utgivelser generelt har ført til en økning i salget. Vi ser også klart at når artister som Adele ikke legger ut musikken for strømming så selges det mye CD-er, men slike enkeltutgivelser påvirker ikke det store bildet, sier hun.
Også norskandelen har økt betraktelig, som i CD-markedet for over ti år siden var på nærmere 50 prosent, men som har vært helt nede i ti da strømme-tjenestene ble omfavnet av musikklyttere i 2010–2011.
– Med så mye internasjonal musikk tilgjengelig, er dette noe vi skal være veldig fornøyde med, sier hun, og tilføyer at dette er tall som ikke regner med Kygo som norsk fordi han er signert til et utenlandsk plateselskap.
Eksplosjon av yngre vinylkjøpere
På vinylbutikken Big Dipper i Oslo sentrum står noen jenter i slutten av tenårene og utforsker sortimentet. Butikkansatt Jacob Krogvold forteller til NRK at yngre kundegrupper i langt større grad strømmet til butikken enn tidligere.
– Vi får god drahjelp fra sosiale medier. Folk legger ut bilder av plater, og det er god reklame for oss, sier Krogvold, som samtidig hevder at økningen IFPI sikter til er større enn tallet tilsier:
– Vi og andre butikker selger en mengde utgivelser som bandene omtrent gjør selv, altså små selskaper som selger relativt mye plater direkte via en butikk og rett til lytterne sine, sier han.
Thorsby i IFPI sier til NRK at det aller meste fanges opp av deres tall.
– Youtube er den neste utfordringen
– For dem som spådde at det fysiske formatet var dødt, er dette en reality check, sier musikkviter Audun Molde til NRK.
Han mener tallene tyder på at strømming kan ha nådd taket og er i ferd med å flate ut, samtidig som det er interessant at de fysiske formatene øker.
– Bak tallene antar jeg at en økning i vinyl har mye å si, og at Adele og Taylor Swifts utgivelser selger så mye at det merkes på statistikken, forteller han.
Samtidig påpeker han musikkbransjens nye store utfordring: Youtube.
– De gir utrolig små inntekter til artistene. Youtube har over en milliard brukere, og i USA står de for 60 prosent av all strømming. Å få mer inntekter derifra blir en kamp framover, sier han.