Torsdag ringte retroalarmen, da Super Mario for Iphone, kalt Super Mario Run, ble lansert i over 150 land. Og mens «hele verden» har venta, fokuserer mange internasjonale nettsteder på at spillet ikke er helt gratis, som de fleste andre populære spill.
– Det er merkelig at folk forventer at noe som koster mindre enn en kinobillett skal være gratis, sier Lorentzen.
Han er tidligere spillanmelder for Aftenposten og lager nå egne spill hos spillstudioet Krillbite, og håper Nintendo nå kan være med på å snu en trend om at alt skal være gratis.
– Terskelen for å betale for mobilspill har vært veldig høy de siste årene. Det gjør noe med kvaliteten. Hvis folk hadde fått tilbud om å se Star Wars gratis på kino mot reklame hvert femte minutt, tror jeg mange hadde sagt nei og heller betalt, sier han.
– Neppe like stort som Pokémon
Marte Hedenstad er journalist i «Filmpolitiet» på NRK P3, skal anmelde spillet. Hun har store forventninger til hva Nintendo har fått til.
– Jeg håper Super Mario Run klarer å gjenskape noe av magien fra de gamle Mario-spillene, og at brukergrensesnittet og kontrollsystemet fungerer godt. Hvis Nintendo har fått det til skikkelig, kan spillet bli en herlig liten nostalgifest på mobilen, sier hun.
Hedenstad tror at nettopp det at folk må betale hvis man skal spille hele spillet, gjør at det ikke blir like stort som for eksempel Pokémon Go.
– Men Nintendos formål med spillet er selvfølgelig å introdusere en ny generasjon spillere for selskapets ikoniske merkevare, og det vil de nok klare, sier spilljournalisten.
- Les også:
– Kan forvente kvalitet
Hedenstad tror spillet absolutt har potensiale til å bli stort.
– Hvis Nintendo har klart å skape et velfungerende spill, så tipper jeg spillet blir en hit både hos nostalgiske Super Mario-fans og yngre spillere som kjenner til de nyere spillene i serien.
Jon Cato Lorentzen tror mange vil betale for spillet, rett og slett fordi Nintendo er forbundet med kvalitet.
– Dette er veldig stort. Super Mario er jo fortsatt en av verdens største spillfigurer. I USA på 90-tallet var det flere barn som kjente igjen Super Mario enn som visste hvem Mikke Mus var. Jeg tror dette blir kjempegøy, sier Lorentzen.
- Les også: