I en undersøkelse Norstat har gjennomført for NRK svarer 55 prosent av de spurte at papiraviser er blant de tre viktigste mediekanal for å oppdatere seg på nyheter.
Spørsmålet Norstat stilte var: «Hvilke tre mediekanaler er de viktigste for deg når du skal oppdatere deg på nyheter?». 51 prosent av de 1000 spurte svarer at nettaviser er blant de tre viktigste mediekanaler.
– Papiravisenes kurve er jo stabil, sier Peter Raaum, kulturredaktør i Dagbladet. Han jobber med både nett og papir utgaven og ser positivt på avisas framtid.
- Hør saken her:
TV-en viktigst
Hele 87 prosent av de 1000 spurte svarer at TV-en er blant de tre viktigste mediekanalen for å oppdatere seg på nyheter. Kun tre prosent av de spurte svarer at de mener sosiale medier som Facebook og Twitter er blant de tre viktigste kanalene for å holde seg oppdatert.
– Fortsatt er det jo over femti prosent av befolkningen under 30 år som sier at de bruker papiraviser. Det synes jeg er høyt, sier Raaum. Han er likevel ikke tvil om at teknologien utfordrer den tradisjonelle papirutgaven.
For når det gjelder de under 30 år har hele 75 prosent svart at de bruker nettaviser som en av de tre viktigste kanalene når de skal oppdatere seg på nyheter. 51 prosent mener papiravisen er blant de tre viktigste nyhetskanaler, og sju prosent sier de bruker sosiale medier som Facebook og Twitter som sin viktigste mediekanal.
Fremdeles er det TV-en som vinner. 78 prosent sier TV-seing er en av de tre viktigste kanalene for å oppdatere seg.
– Avisen avtar
Medieforsker Arne H. Krumsvik ved Universitetet i Oslo mener det er naturgitt at papiravisene vil avta.
– Det er vanskelig å kjempe mot naturlovene. I dette tilfellet er naturloven at nettet skal vekse og avisen skal avta. Så spørs det hvor fort dette skjer. Det vil være avhengig av hvem som lager de forskjellige produktene, sier han.
Frode Hansen, som er utgavesjef i Dagbladet og tror papiravisen fortsatt har en rolle å spille i mange år fremover.
– I kombinasjon med nettet vil papiravisen, også i fremtiden være et helt annet medium og suplement til de raske nyhetene du får på nettet, sier han.
Hvordan nettavisene skal finansieres i fremtiden er fremdeles ikke godt å si. I fjor begynte Danmarks største avishus, Berlingske Media,
med såkalt unikt innhold. Samtidig er det ikke mange år siden , etter å ha vært en betaltjeneste i mange år.