Hopp til innhold

Nå skal det koste å lese nettaviser

Men foreløpig gleder det bare i Danmark.

nettaviser
Foto: NRK

Fra september skal det Danmarks største avishus, Berlingske Media, ta betaling for nettsaker med såkalt unikt innhold, skriver Journalisten.dk .

Dermed gjelder det å ha kredittkortet i umiddelbar nærhet dersom man vil ha tilgang på hele nyhetsbildet hele tida.

Prøveprosjekt

I første omgang er det snakk om et prøveprosjekt som innebærer at nettstedene krever betaling for enkelte stoffområder. Men på sikt er tanken å innføre betaling på langt flere områder.

- Vi har hatt en rekke forsøk med flere betalingsløsninger. Noen av dem kan implementeres veldig hurtig, og vil være oppe å gå allerede i september, mens andre må vi vurdere ei stund til. Vi har blant annet ikke funnet ut hvilken løsning vi vil velge når det gjelder betaling med mobiltelefon, forteller konsernsjef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, til Journalisten.dk.

Prissatsene for betalingsjournalistikken er ennå ikke fastsatt.

Nyheter fortsatt gratis

Knudsen understreker at det ikke er det vanlige hendelsesnyhetene som kommer til å koste penger.

- Det er bare nettjournalistikken med unikt innhold som vi ikke lenger vil legge ut gratis, påpeker hun.

Ifølge Journalisten.dk utelukker ikke Knudsen at avishuset kan komme til å utvide betalingssortementet. Hun har blant annet en idé om at forskjellige temasider som samler dybdestoff om et område kan koste penger i framtida.

- Et annet område som kan egne seg som betalingsjournalistikk er analyser og rangeringer av virksomheter og bransjer, legger hun til.

Flere henger seg på

Det er ikke bare Berlingske tidene som prøver ut nye løsninger, ifølge Journalisten.dk har også de øvrige konsernene i Mecom-konsernet hengt seg på den nye betalingsbølgen. Dermed kan det bli aktuelt med prøveprosjekter i både Nederland, Polen og Norge.

Lisbeth Knudsen er også åpen for å diskutere et felles betalingssystem som innebærer like satser for alle mediehusene i Danmark.

Og Knudsen er ikke i tvil om at danskene er villige til å betale for unikt innhold på nettet eller mobiltelefonen, bare det er attraktivt nok.

- Jeg tror det handler om å lage noe som har tilstrekkelig nytteverdi for folk. Vi ser jo at den nye generasjonen internett- og mobilbrukere kan finne på å betale for alt fra ringetoner til musikk allerede nå, sier hun til Journalisten.dk.

SISTE NYTT

Siste nytt