Var du en av dem som ivret etter litt 90-tallsnostalgi da Super Mario-spillet ble lansert på mobil torsdag forrige uke? I så fall var du ikke alene.
Ifølge flere internasjonale medier satte Super Mario Run – som mobilversjonen kalles – nedlastningsrekord i Apples mobilapp-butikk App Store i løpet av de første 24 timene ute på markedet.
Det amerikanske teknologimagasinet The Verge skriver at 2.85 millioner mennesker lastet ned appen i løpet av 24 timer. De viser til tall fra statistikkbyrået Apptopia, mens det amerikanske underholdningsmagasinet Variety skriver at spillet ble lastet ned fem millioner ganger og viser til tall fra Sensor Tower.
Slo Pokémon Go
Til sammenligning ble Pokémon Go lastet ned 900.000 ganger i løpet av de første 24 timene.
Flere spillmagasiner, blant annet Gamer.no, påpeker for øvrig at lanseringstallenen fra de to spillene ikke kan sammenlignes. For mens Super Mario ble rullet ut i 150 land forrige torsdag, ble Pokémon Go først bare lansert i USA og Australia. Deretter ble det lansert i England, så Tyskland og først over en uke senere fikk 26 land i Europa, inkludert Norge, tilgang til mobilspillet.
Ikke imponert
Marte Hedenstad er journalist i «Filmpolitiet» på NRK P3, og har anmeldt spillet. Hun er ikke mektig imponert.
– Jeg syns det var morsomt, men ikke like magisk som Super Mario var i sin tid. Det eneste man gjør er å trykke hopp, forteller hun om spillopplevelsen.Selv om spillet satte 24-timersrekord tviler hun på at det totalt sett forbigår Pokémon Go, som fortsatt har rekorden i flest nedlastinger på en uke. En av grunnene er at Surper Mario Run koster penger, mens Pokémon er gratis. Så langt skal spillet ha dratt inn over 40 millioner kroner.
– Det koster først å bruke spillet etter at man har fullført tre forskjellige verdener, sier Hedenstad.
Hun tror derfor at mange har lastet det ned for å teste. Men at det blir den samme snakkisen som Pokémon Go, tviler hun på.
– Bevisst strategi
Uansett mener Hedenstad at lanseringen har hatt et bevisst mål.
– Grunnen til at de gjør dette på mobil er for å nå ut til en annen målgruppe, forteller hun.
Neste år kommer en ny spillkonsoll og ifølge Hedenstad, er målet å kapre nye spillentusiaster og dra dem med seg inn på sin tradisjonelle plattform.