Hopp til innhold

Når forstanden svikter.

Gallimard, Sartres forlegger fikk siste ordet. Romanen ble hetende Kvalmen. Her møter leseren Roquentin, en bereist og lærd einstøing som arbeider på en biografi om en av figurene under den franske revolusjon, Rollebon. Roquentin er i begrep med å miste taket på tilværelsen fra første side i romanen. Ja, vi får enda vite at romanen er en samling dagboksnotater som utgiveren har funnet etter Roquentin. Roquentin hensleper sitt liv i en søvnig og besteborgerlig småby, tilværelsen tilbringes i et kretsløp mellom kafeer, biblioteket og hybelen. Sakte men sikkert går Roquentin i oppløsning.

Hør: Studio Sokrates om jazz og filosofi i Paris, del 4

Peter Wessel Zapffe

Samtidig som Sartre skriver romanen Kvalmen sitter den norske filosofen og fritenkeren Peter Wessel Zapffe på hybel i Oslo, og skriver på et manuskript: Den sidste Messias, eller Filosofisk essay ble det hetende da det kom på trykk i tidsskriftet Janus i 1933. Zapffe iakttar nøyaktig det samme som Sartre og er derfor velegnet til å forstå hva Sartre har å fortelle oss.

Den sidste Messias

I Zapffes essay heter det:

-Han så at han var naken under kosmos, hjemløs i sitt eget legeme. Alting opløste sig for hans prøvende tanke, under over under, rædsel over rædsel sprang ut i hans sind. (...)Den dagen kom han ikke hjem med bytte, og da de fant ham ved næste maaneny, sat han død ved vandhullet.

Mennesket, en fare for seg selv?

Sartre: Jazzen forløser hovedpersonen i romanen Kvalmen

Sartres poeng er det samme - menneskesinnet er overdimensjonert, vi forlanger en større og dypere mening med tilværelsen enn vi evner å finne. Naturen er vakker, men likegyldig til individet. Roquentin gjør den ene dystre erfaringen etter den andre, ingenting er ekte for ham, sex, samtaler, kunnskaper, egne åndsytelser - alt sammen fortoner seg stadig mer absurd og meningsløst. Roquentin går stadig lengre ut mot kanten og vanviddets grense.

Jazz

Men en ting henter ham inn og setter hjertet hans i brann - om og om i gjen i romanen Kvalmen. Jazzmusikken. Han kommer hele tiden tilbake til en melodi han hører spilt på stamkafeen sin, en negresse, påstår han feilaktig, - som synger sangen Some of theese days. Melodien han sikter til ble populær og innspilt på plate med den jødiske vaudevilleartisten. Sophie Tucker .

Spørsmål eller kommentarer? Kontakt Studio Sokrates

Musikken

1: Stridin' Down Champs Elysées. (Billy Taylor)

Billy Taylor trio, Ted Sturgis, bass, Buford Oliver, trommer.

Pathé Marconi, innspilt desember, 1946.

2: Sih-Sah. (Moody / Hawkins).

Coleman Hawkins and his Orchestra.

(Hawkins, Jean-Paul Mengeon, piano, Pierre Michelot, bass, Kenny Clarke, trommer.)

Vogue, innspilt i desember 1949.

Studio Sokrates: Når forstanden svikter, Paris del 4 - 20. april, 2002

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters