NRK Meny
Normal

Når en mann smigrer...

Når en mann smigrer - hva vil han da? Er smiger en hersketeknikk? -En måte å unnskylde seg på? -Er meningen å distrahere den som blir smigret - fordi den som smigrer har noe å skjule? -Finnes det ærlig og oppriktig smiger? - I så fall: -Hvordan kan den smigrede finne ut om den som smigrer er oppriktig? Og endelig: Når en mann smigrer - risikerer han ikke da samtidig å bli misforstått, - smigeren fører til det motsatte av det han hadde tenkt...?

Hør: Studio Sokrates om Drikkegildet i Athen og Henry "Red" Allen

Hva er smiger?

En rask rundspørring i lunsjpausen gjorde spørsmålet om hva smiger er - enda vanskeligere. Den som blir smigret føler seg god, derfor er smiger noe godt. Eller: Den som smigres blir automatisk mistenksom: Her er det en konspirasjon på gang. Platon og Sokrates er tydelige: Smigrekunsten er ingen kunst - men en liksom-kunst. Slik kunsten å pynte seg skjuler det som er ufordelaktig - skjuler også smigeren noe, -men hva?

Chrystal & Blake

i en dialog jeg aldri glemmer fra såpeoperaen Dynastiet: Blake har med seg hjem en bukett

Chrystal og Blake: Såpeopera er folkeoppdragelsens kraftigste virkemiddel

langstilkede, røde roser som han overrekker Chrystal. Hun smiler sitt uendelig milde, medlidende og moderlige smil, skuer drømmende ut i lufta og utbryter: - Åhh Blake! De er nydelige... Blake kvitterer prompte, alvorlig i maska, med et ansikt som vitner om ettertanke, verdivurdering og erkjennelse av menneskehetens vilkår: -Chrystal; - disse rosene visner helt - i lyset av din skjønnhet. Så slenger han kamelhårsfrakken over en rokokkostol i hallen og går for å kle seg om til middag, mens Chrystle står i gjen med rosene - og utstråler fulkommen lykke.

Drikkegildet i Athen

Studio Sokrates har nå kommet fram til andre taler i Platons dialog Drikkegildet, eller Symposion. Situasjonen er den at deltakerne på festen, alle menn, har bestemt seg for ikke å drikke likevel, siden de har en kraftig hangover fra dagen før. I steden vil de diskutere eros og kjærligheten. Så kaster de seg utpå, den ene etter den andre, og turen er nå kommet til en kar som heter Pausanias. Siden Eros er sønn av Afrodite, kjærlighetens gudinne, og siden det finnes to opprinnelsesmyter om Afrodite - en som forteller at Afrodite er født av en mann, Uranus (Zevs), mens en annen forteller at Afrodite er datter av Zevs og Dione - så trekker Pausanius den konklusjon at det finnes en type edel og verdig eros - og en annen, nedrig og uverdig. Den gode Eros stammer fra den Afrodite som ble født av en mann, Zevs (hun sprang ut av hodet hans) - den slette Eros er frukten av en forbindelse mellom Zevs og en kvinne.

Kaninvitser

-Æsj, det der har du sikkert sagt til alle venninnene dine, er sluttpoenget i en kaninvits der en guttekanin og en pikekanin ligger under dyna i ei

Åh!- Det sier du sikkert til alle kaninvenninnene dine...

dobbeltseng og røyker en sigarett etter en fullbyrdet hyrdestund. Han venter på at drosjen skal komme, hun føler seg utnyttet. Hans dårlige samvittighet har åpenbart framprovosert et forsøk på å smigre henne med et forslitt kompliment.

Den hyklende smiger

kommer fra den elskeren som selv er hykler. Han foretrekker tomskallede kjærlighetspartnere og er selv ikke ute etter annet enn det som på folkemål omtales som et nummer. Den svenske trubaduren Robban Broberg har framstilt denne typen ironisk i sangen: - Vil du vära mitt sexualobjäkt i kväll? -Det komiske med Pausanias sin tale, framholder Vigdis Songe-Møller i Studio Sokrates; - er at Pausanias, som tar så kraftig avstand fra denne nedrige formen for eros - samtidig ser ut til å være meget interessert i et uforpliktende eventyr med en av de unge gjestene på festen.

Edel kjærlighet

Det vesentlige med Pausanias sitt innspill er at han gjør et forsøk på å skille mellom edel, ekte og opphøyet kjærlighet - og tanketom erobringskunst. Kjærlighet må være noe annet og mer enn en bevegelse som drives av kjødets skrøpelighet - kjærlighet må strebe etter en forening av to bevisstheter. Hva tenker du om dette? Ta gjerne kontakt med oss i Studio Sokrates

Falsk smiger

Kaller vi gjerne smisking. Husker du Prøysenvisa om gutten som plukket løvetann til mamma'n sin? - Du sier det for å

Du du sier det for å trøste, du, sa gutten likeglad

trøste, du, sa pjokken likeglad, da mamma hadde takket for den fine løvetannen og sagt at han var en stor; - og bekreftet det som alle barn ønsker mest av alt: Å bli stor. På to linjer klarte Alf Prøysen å skildre hvordan verden raser sammen for den som er offer for falsk smiger. Jeg tror Sokrates er kritisk til smiger fordi han ikke finner et fast punkt å vurdere om smigeren er oppriktig eller falsk fra. Sokrates er opptatt av at det må finnes en standard å vurdere sant og falskt etter - og med smiger (retorikk) finner han ingen slik standard - derfor denne sokratiske skepsis. Hva tror du - finnes det en måte å avsløre smiger på? Kontakt oss gjerne i Studio Sokrates

Musikken

Det er trompetlegenden Henry "Red" Allen som leverer musikken og jazzbiografisk råstoff i denne utgaven av Studio Sokrates. Allen kan du lese mer om på våre nettsider fra forrige uke, der finner du også linker til stoff om denne muskeren. Knut Borges musikkvalg er:

1. Body And Soul (Heyman-Sour-Eyton-Green) 3'08

Henry Red Allen

Tax

2. I've Got The World on A String (Koehler-Arlen) 5'36

Henry Red Allen

RCA Victor

Studio Sokrates om Platons Drikkegildet og Henry Red Allen, 23. februar 2002

Kulturstrøm

  • Mistenker ikke noe kriminelt

    Politiet i Oman sier til SVT at de ikke mistenker at det har skjedd noe kriminelt knyttet til den svenske DJ-en og produsenten Aviciis (28) dødsfall. – Vi har all informasjon, og vi vet hva som har skjedd. Vi mistenker ikke noe kriminelt.