I et forsøk på danne et faktagrunnlag for debatten om skjev kjønnsfordelingen på film, har nettsiden Polygraph undersøkt dialogen i over 2000 kjente filmmanus for å finne ut hvilket kjønn som får si mest.
Kjønnsfordeling og rasediskriminering har lenge vært heftige temaer i filmbransjen, og tidligere undersøkelser har vist at hvite menn dominerer Hollywood, både foran og bak kamera.
Men når det kommer til fordelingen av menn og kvinner på filmlerretet, uansett bakgrunn, har faktagrunnlaget vært svakt.
Bekrefter påstanden
Med utgangspunkt i manus ønsket Polygraph derfor å besvare følgende spørsmål; Hvor mange filmer dreier seg faktisk om menn?
Kort fortalt gjør de fleste filmene det.
Av de rundt 2000 filmmanusene Polygraph sjekket, kan kun 173 skryte av å ha mest kvinnelig dialog mens rundt 1500 filmer inneholder en overvekt av menn som snakker.
Selv i filmer der hovedpersonen er en kvinne, er den mannlige tilstedeværelsen ofte større.
Ta Disney-filmen «Mulan» som eksempel. Kun 25 prosent av dialogen er kvinnelig, og hovedpersonens mannlige følgesvenn, dragen Mushu, får 50 prosent mer å si enn Mulan selv.
Av 30 Disney-filmer er det kun åtte som inneholder mer kvinnelig dialog enn mannlig. Suksessfilmen «Frost» har 43 prosent kvinnelig dialog, til tross for at begge hovedpersonene er kvinner.
– Mye blir utelatt
Siv Rajendram er manusforfatter og har skrevet manus til blant annet TV-serien «Frikjent» og flere Varg Veum-filmer. Hun mener det er viktig å snakke om kjønnsfordeling i film og TV, og at manusundersøkelsen er relevant.
– En slik dialogtelling er høyst relevant fordi den forteller hvem som driver handlingen i historien. At en kvinnelig karakter er til stede uten å si noe reflekterer at de blir en passiv faktor, sier hun.
Rajendram sier en lik kjønnsfordeling handler om å gi en balansert representasjon av virkeligheten vi befinner oss i.
– Det er viktig i forhold til hvordan historiene blir fortalt. Det er veldig mye som blir utelatt når kjønnsfordelingen er så skjev.
Kvinne verst
En av filmene som gjorde det dårligst i undersøkelsen var «The Hurt Locker», som gjorde Kathryn Bigelow til den første kvinnen som har vunnet Oscar for beste regi. Filmen inneholder 100 prosent mannlig dialog.
På den andre siden av skalaen finner vi «The Descent» og «Now and Then», som begge inneholder 100 prosent kvinnelig dialog.
«The Hunger Games», med Jennifer Lawrence i hovedrollen, har også mest mannlig dialog, med 55 prosent.