Hopp til innhold

Får hjertet knust av Per Petterson

Selv skriver debutant Maria Børja om mennesker som tråkker på hverandre, gjør seg til og fantaserer.

Maria Børja

Maria Børja debuterer med novellesamlingen 'Voksenting'.

Foto: Oktober forlag/Carsten Aniksdal

Mens hun sitter i New York og skriver, forbereder Maria Børja seg til sin litterære debut. Novellesamlingen «Voksenting» er i trykken, og i slutten av april er det lanseringsfest.

Les: Bloggen til Maria Børja

Fortell om debutboken din.
– «Voksenting» er tretten historier om mennesker som møtes, kaster seg ut i det, nyter, gjør seg til, tråkker på hverandre, gjør seg til, fantaserer. Som undersøker muligheten for å finne noen, få noen, ha noen. Det handler mye om kropp, det å fysisk erfare verden, så vel som sex.

Når tenkte du første gang at du ønsket å bli forfatter?
– Det underlige er at jeg egentlig aldri har ønsket det, bare likt å skrive. Jeg har vært journalist i mange år, men savnet etter hvert muligheten for å skrive på en annen, langsommere og mindre oppskriftsmessig måte.

Fortell om din vei frem til å bli forfatter.
– Jeg var med i to antologier, «Signaler» og «Rosa prosa», hvorpå en redaktør fortalte meg at han likte tingene jeg skrev, og så begynte vi å samarbeide derfra.

Hvordan føltes det da du fikk beskjed om at manuset var antatt?
– Jeg har egentlig aldri fått den beskjeden. Men da jeg så det rykende ferske omslaget her om dagen, og manuset endelig så ut som en bok, skjønte jeg alvoret. Eller festen, alt ettersom!

Hvem er dine litterære forbilder?
– Hm, det er mange som skriver fantastisk, uten at jeg føler meg direkte inspirert. Cormac McCarthy, Don DeLillo, Miranda July, Knut Hamsun, Joan Didion, Raymond Carver – utvalget viser vel min noe eklektiske smak. Knausgård skriver både sanselig og stort – og viser at det ikke er en motsetning. Vigdis Hjorth blander også nivåene godt: morsomt språk med dypt alvor og respekt for sansene. Jeg digger Trude Marsteins kvasse portretter av mennesker og forhold, og Per Petterson knuser hjertet mitt, gang på gang.

Fortell om din siste store leseropplevelse.
– Noveller av Raymond Carver! Dialogen i HBO-serien «Mad Men»! Og nå, i New York, fryder jeg meg over Dave Eggers noveller på subwayen.

Mange drømmer om å bli forfattere. Hva er dine tips til forfatterspirer?
– Skriv, skriv, skriv! Gi deg selv oppgaver. Skap scener. Øv på dialog. La noen utvalgte få lese det. Og les andre.

En av fjorårets diktdebutant, Audun Mortensen, prøver å leve lengst mulig på bokhonoraret. Hva slags planer har du for ditt bokhonorar?
– Jeg skal feire med champagne og sushi på Alex sushi! Har dessuten slitt ut to pc-er, og trenger en ny. Blir kanskje mac denne gangen!

Hvilke forventninger har du til det å debutere?
– Jeg gleder meg til å få boka i hendene og feire med folk jeg er glad i. Deretter gjelder det vel å fortsette å skrive, ikke gi seg, ta vare på skrivegleden, bruke boka som et spark videre.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.