Hopp til innhold

- Et voksent spill, med en voksen historie

Realisme er stikkordet når 2K Games på nytt dykker ned i mafiaverdenen. Spiller.no møtte produceren bak Mafia 2.

Mafia 2
Foto: 2K Games

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Blant stressede PR-medarbeidere og hyperaktive markedsjefer sitter en tilsynelatende rolig og stille kar. Denby Grace jobber som producer på det 2K Games håper skal være arvtageren til Grand Theft Auto IV, nemlig Mafia 2.

Jeg klarer knapt å formulere et kort spørsmål før Grace viser at en ikke skal skue hunden på håret, og plaprer engasjert i vei om livet til en gangster på 1940-tallet.

Udødelig historie

Med filmer som Gudfaren, tv-serier som Sopranos og spill som GTA i tankene spør jeg han hva det er med mafiaverdenen som er så tiltrekkende for publikum?

- Noen tenker nok at mafialivet ser ganske glamorøst ut, nesten som superhelter. Jeg tror nok at det er ønsket etter makt som folk flest tiltrekkes av. De ser dette på tv, kino eller i et spill og tenker 'Heisann, dette er noe jeg liker'.

- Det de ikke tenker på er den brutale siden av mafialivet. Publikum vil ikke ut å drepe folk og tenke på medaljens bakside. Det å oppleve dette gjennom et medium som film eller spill er nok for mange en stor tiltrekningsfaktor.

Realisme

2K Games har siden begynnelsen vektlagt realisme som et bærende element i Mafia 2, og denne realismen mener Grace er viktig. Han forteller at spillstudioet har sendt konseptartister på studieturer til New York og andre viktige byer i USAs beryktede gangsterhistorie.

- En av de tingene vi prøver på er å la spilleren tre inn i rollen til en ekte mafiakarakter, som om de faktisk levde på 40- og 50-tallet.

Mafia 2

Skjermbilde fra Mafia 2.

Foto: 2K Games

- Vi har for ekspempel brukt mye tid på å finne tidsriktig musikk. All musikken du kommer til å høre i spillet er autentisk.

Grace legger heller ikke skjul på at Mafia 2 er et spill for et voksent publikum, og sammenligner Mafia 2 med Martin Scorsese sin film The Departed.

- Vi legger ikke lokk på oss selv når vi skal fortelle historien i spillet. På lik linje som Scorsese sin mafiafilm The Departed, hvor det er en del ganske mørke og tunge scener, bruker vi tunge virkemidler for å skape et troverdig bakteppe for historien.

Kulturstrøm

  • Disney-komponist Richard Sherman er død

    Richard Sherman, som komponerte en rekke sanger for Disney, blant annet til klassikerne «Mary Poppins» og «Jungelboken», døde lørdag, 95 år gammel.

    Sherman døde i Beverly Hills av sykdom knyttet til høy alder, opplyser Disney-konsernet.

    Sherman og broren Robert, som døde i 2012, var ansatt som komponister hos Disney fra 1960 til 1973. I løpet av de årene skrev de over 200 sanger til 27 filmer og nesten like mange TV-produksjoner.

    På merittlisten sto blant annet «Chim Chim Cher-ee» fra Mary Poppins i 1964, som de fikk en Oscar for. De skrev også hits som «It's a Small World» og «I Wanna Be Like You» fra «Jungelboken» i 1967. Utenfor Disney skrev de blant annet musikken til «Chitty Chitty Bang Bang» fra 1968.

    (NTB)

    Richard Sherman, her sammen med Mikke Mus, Minni og Elizabeth Gluck, skrev musikk til flere Disney-klassikere og andre film- og TV-produksjoner på 1960- og 1970-tallet, inkludert «Mary Poppins» og «Jungelboken». Han ble 95 år gammel.
    Foto: Willy Sanjuan/Invision / AP/NTB
  • Gullpalmen til Sean Baker

    Filmen «Anora» regissert av Sean Baker fekk den gjevaste prisen under Cannes-festivalen laurdag kveld. «Palme d´Or» eller Gullpalmen som den blir kalla på norsk.

    Sean Baker
    Foto: LOIC VENANCE / AFP
  • Cannes-pris til norsk film

    Den norske filmen «Armand» vann prisen for beste debutfilm under filmfestivalen i Cannes. Filmen er regissert av Halfdan Ullmann Tøndel, som er sonen til Linn Ullmann og barnebarnet til Liv Ullmann. Renate Reinsve (bildet) spelar ei av hovudrollene i filmen.

    Filmen blei spelt inn i Ålesund i fjor sommar.

    Elisabeth (Renate Reinsve) iakttages av Sarah (Ellen Dorrit Petersen) i Halfdan Ullmann Tøndels «Armand».
    Foto: Eye Eye Pictures og Norsk Filmdistribusjon