Normal

Lovende ny dirigent

Unge Vasily Petrenko er et spennende valg som ny sjefdirigent i Oslofilharmonien. Han kan mer enn å dirigere godt. Han er også en sterk formidler. Utfordringen blir å stake ut hva orkesteret skal formidle i årene fremover.

Vasily Petrenko

Den russiske 34-åringen Vasily Petrenko er utnevnt til ny sjefdirigent for Oslofilharmonien fra 2013.

Foto: Mark McNulty

Petrenko tilhører en talentfull og hardtarbeidende dirigentgenerasjon fra Øst-Europa, som for tiden oppnår gode resultater i britiske orkestre. Andris Nelsons i Birmingham, Vladimir Jurowski i London og Petrenko i Liverpool har med sin disiplin og faglige dyktighet bidratt til et symfonisk løft i vesterled.

At den unge russeren er en dyktig dirigent, har han allerede bevist.

Les: Liverpool-sjef blir Oslo-dirigent

Extreme makeover

Petrenko har gått en tøff dirigentskole i St. Petersburg, og har orkesterbygger-kvaliteter som kan minne om sin læremester Mariss Jansons. Liverpoolorkesteret har gjennomgått en extreme makeover under Petrenkos batong, såvel kunstnerisk som publikumsmessig. Selv så jeg ham dirigere Oslofilharmonien for et drøyt år siden. Det låt solid og overbevisende.

Men han har ennå til gode å dirigere et topporkester. Med Oslofilharmonien får han sjansen.

Gjøre Norges beste orkester viktig

De finner nok tonen sammen. Oslo-orkesteret er flasket opp med russisk repertoar fra den 23 år lange Jansons-epoken. Nåværende sjefdirigent, finske Jukka-Pekka Saraste har i alle fall i deler av repertoaret tilført orkesteret en fri, musikalsk intensitet som har hevet dem opp fra det teknisk solide til det mer kunstnerisk spennende. Utfordringen fremover vil derfor ikke dreie seg om å blankpolere gamle travere. Snarere handler det om å gjøre orkesteret viktig igjen.

Visjonsløst

Problemet de siste årene har vært manglende fotfeste og oppmerksomhet fra samfunnet rundt orkesteret, både nasjonalt og internasjonalt. Det er forbausende lite buzz og debatt rundt Nordens fremste symfoniorkester. Et moderne orkester må nå ut til nye generasjoner bevilgende politikere og publikummere som ikke nødvendigvis er flasket opp med klassisk musikk. Det krever en tydeligere kunstnerisk visjon. Legitimeringen av behovet for nye millioner til turneer og CDinnspillinger bør også forankres i en sterkere satsing på det norske. Her må ny dirigent og organisasjon trekke i samme retning.

Det har de ikke alltid gjort.

Flat struktur er en utfordring

Vasily Petrenko har blitt godt integrert med sin lille familie i Liverpool. Russeren har blitt musikkbyens nye kjæledegge. For at han skal oppnå det samme i Oslo, bør han bruke tida frem til 2013 på å sette seg godt inn i norsk kultur og væremåte. Vår flate struktur kan by på utfordringer for målbevisste personer. Han bør derfor flytte hit. Finner han nøkkelen sammen med orkesterorganisasjonen til å heve Oslofilharmonien opp, både kunstnerisk og blant politikere og folk flest, er han mer enn en god dirigent. Han blir en kulturbygger. Det trenger Oslofilharmonien.

Kulturstrøm

  • 37.500 kroner for piratkopier

    En kvinne som kjøpte falske Louis Vuitton-vesker må betale 37.500 kroner. Hun ble ikke trodd i retten på at varene var til døtrene. Hittil i år har norske tollere destruert piratkopierte varer for over 11 millioner kroner.

  • Kan få en halv million til kunst

    De fire kunstnerne Gunvor Nervold Antonsen, Børre Sæthre, Torbjørn Rødland og Eline Mugaas er nominert til Lorck Schive Kunstpris 2019. Prisen er på en halv million kroner, og skal bidra til debatt og interesse rundt samtidskunsten. Alle de fire har nå fått 150.000 hver til å produsere et verk, og vinnerverket kåres neste høst. Prisutstillingen blir å se på Trondheim kunstmuseum høsten 2019.

    Gunvor Nervold Antonsen (t.v.), Børre Sæthre, Torbjørn Rødland og Eline Mugaas
    Foto: TKM/ Christina U. Andersen
  • Robyn om årene ute av rampelyset

    Robyn kommer med ny musikk i oktober, åtte år etter at hun slapp trilogien «Body talk». I et stort portrettintervjuet i New York Times forteller den svenske artisten at hun var utslitt, og har gått i terapi i mange år for å komme ut av mørket. Samtidig begynte hun å skrive musikk igjen. – Jeg måtte traffe bunnen for å virkelig gjøre fremskritt, forteller hun til avisen. – Jeg føler det ikke som om jeg er «tilbake». Det føles mer som om jeg er en annen person etter denne tiden.

    Robyn
    Foto: Kim Erlandsen / NRK P3