Hun er fullt klart over at mange vil gå å se Bergman-stykket først og fremst for å se Linn Skåber.
– Men jeg føler og tror at stykket blir såpass bra at folk glemmer at det er meg. Bergman skriver så godt at her er det mange situasjoner å kjenne seg igjen i, sier Skåber.
Og får medhold av regissør Marit Moum Aune.
– Det er en utfordring at Linn er så kjent som Linn, men jeg tror folk etter hvert vil glemme det. Det er som med Juster og Arve Opsahl, folk flirte når de kom inn på scenen, og der ligger det en liten felle. Men Linn er litt slik som Sven Nordin som gikk rett fra «Mot i brystet» til «Markens Grøde». Hun er et stor talent som kan gjøre alt, sier Moum.
- Les også:
Mye tekst
Torsdag fikk pressen se en smakebit av «Scener fra et ekteskap» som har premiere torsdag i neste uke. På scenen er Linn Skåber gift med Svein Harry Schõttker Hauge, som er hentet inn fra Rogaland Teater. Det er bare de to på scenen – i over to timer. Det sier seg selv at da er det mye tekst som skal læres.
– Det har vært et problem å skulle lære så mye tekst. Vi snakker jo i en time hver. Jeg har ligget på bassengkanten i Miami og tvunget folk til å lese motreplikkene mine. Men alt blir enklere når en kommer opp på scenen, og kan linke replikkene opp mot ting som skjer, sier Linn Skåber.
Scenen er for anledningen svært skrå. Det er for å nå opp til de på siste benk på balkong. Det er modig å sette opp et stykke i et så lite format i en så stor sal.
– Det er en utfordring å nå de som sitter helt bakerst, men denne salen er veldig god. Den oppleves større når en sitter i salen enn når en står på scenen. Da føles den mer som en intimscene, sier Skåber.
En drøm
«Scener fra et ekteskap» ble filmet i 1973 med Liv Ullmann og Erland Josephson i hovedrollene. Stykket er en studie av et ekteskap, utroskap, kjønnsrivalisering og tilgivelse.
– Det er et stykke som speiler livene våre. Det er konfronterende, og emosjonelt, sier regissør Marit Moum Aune.
Og det er slett ikke tungt, forsikrer hun.
– Nei, tungt blir det ikke. Det er i hvert fall sikkert. Om du ikke ler av noen, så er det mye gjenkjennelseshumor her, sier hun.
Linn Skåber sier at for henne er det en drøm å få spille i dette stykket.
– Jeg hadde ikke drømt om at et slikt tilbud skulle komme. Så da teatersjef Catrine Telle spurte, sa jeg ja før hun var ferdig med setningen. Dette hadde jeg lengtet etter, sier Linn Skåber.
Hun debuterte på Oslo Nye Teater i 1997 i tittelrollen i «Mirandolina».
– Det er egentlig magisk å være tilbake. Jeg har gått her litt alene på kveldene, kjent på veggene og sittet i stolene. Det er stort å komme tilbake til teatret, sier Linn Skåber.