Hopp til innhold

Gikk nesten konkurs - nå fyller Lego 80 år

I år er det 80 år siden Lego-selskapet ble opprettet. Verdens mest berømte byggeklosser har overlevd nedgangstider, men nå går selskapet bare oppover.

De fargerike plastbyggeklossene er verdensberømte, men danske Lego gikk nesten konkurs for bare noen få år siden. Nå går selskapet som aldri før, og det fyller 80 år i år.

Det hele startet med den danske snekkeren Ole Kirk Christiansen, som i 1916 åpnet et snekkerkverksted i Billund i Danmark for å lage møbler og hus.

Verkstedet brant ned, og Christiansen bygde et nytt og større. I de vanskelige tidene i begynnelsen av 1930-tallet, startet han opp med leketøydsproduksjon. Sparegriser, biler og jojo-er ble laget i tre, og leketøysfirmaet ble opprettet i 1932.

Leg godt

To år senere, i 1934, skapte Christiansen det nå berømte navnet, LEGO. Ordet ble til da han dro sammen de to danske ordene leg godt, som på norsk betyr noe så enkelt som lek godt.

Lego patent

For 54 år siden ble det tatt patent på legoklossen.

Foto: Presse

I 1949 så den første legoklossen dagens lys, etter at Christiansen et par år tidligere hadde fått en lignende kloss fra det britiske selskapet Kiddcraft.

I 1953 fikk plastklossene navnet LEGO-klosser, men salget gikk dårlig. Mange mente at plastleker aldri kunne erstatte tradisjonelle og solide treleker.

I 1958 døde Ole Kirk Christiansen, og sønnen Gotfred overtok selskapet. Han bestemte seg for å satse skikkelig på klossene, og de ble konstruert om til slik vi kjenner de i dag, med plastrør på undersiden som gjør kontruksjonene mer stabile.

Den 28. januar 1958, klokken 13.58, søkte Gotfred Kirk Christiansen patent på legoklossen, og fikk det.

Lærer med lego-klosser

Lego-menn til Jupiter

Nedgangstider

I tiårene som kom, hadde Lego stor suksess over hele verden. Det første Legoland ble åpnet i Billund i 1968, og har siden blitt åpnet flere steder. Eventyrlig suksess fulgte, og mer enn 400 milliarder legobrikker har blitt produsert siden starten.

Alt gikk LEGOs vei, men på 90-tallet begynte salget å dale. Mer sofistikerte leker med avansert elektronikk, og ikke minst videospill, tok oppmerksomheten vekk fra de karakteristiske plastklossene.

– LEGO gjorde egentlig alt riktig, men likevel gikk de nesten konkurs. Barna ble rett og slett for gamle for tidlig, sier David Robertson, professor i informasjonsbehandlig ved universitetet i Pennsylvania.

Han har skrevet en bok om historien til LEGO i næringslivet.

lego

Den berømte 'Lego-mannen'.

Foto: Presse

Samtidig begynte land som Kina å produsere kopier, som ble solgt for en brøkdel av prisen. I 2003 var firmaet mer eller mindre konkurs, og det tapte flere milliarder kroner på et par år.

For å stable LEGO tilbake på bena, fikk selskapet hjelp av konsulent Jørgen Vig Knudstorp.

Knudstorp overtok rollen som direktør, og startet med å selge ut 70 prosent av eierandelene i Legolandene, han flyttet hovedkontorene til en av fabrikkene, og produksjonen av plastklossene ble også flyttet til Mexico og Øst-Europa.

Med disse endringene ble selskapet mer strukturert og organisert, og det var igjen på vei oppover.

Lego med stort overskudd i 2008

Lego tjener penger igjen

Ikke bare plastklosser

Noen av endringene som har vært med på å skape suksess de siste årene, er at LEGO ikke lenger bare er plastklosser.

Brettspill, dataspill og filmer har solgt enormt mye, og flere rene LEGO-butikker har blitt åpnet.

Salget til LEGO har gått opp med 24 prosent, og inntektene med 41 prosent.

– Lego prøvde å være innovative uten å helt vite hvilken retning de skulle, men nå har de lært seg at kontrollert innovasjon fungerer helt fint. Den leksen lærte de akkurat i tide, sier Robertson.

Rosa lego setter sinnene i kok

Har tro på fremtiden

LEGO-entusiast og medlem i Brikkelauget, Morten Dalermoen, tror at det 80 år gamle selskapet fortsatt har en fremtid.

– LEGO fascinerer fordi man må bruke hodet for å skape noe. Du får ikke en ferdig ting, og det finnes uendelige muligheter i LEGO-klossene, sier han til NRK.no.

At LEGO har satset på ulike temaer, mener han er årsaken til en stor del av suksessen. LEGO har i tillegg til sine egne temaer, kjøpt lisenser til kjente merkevarer og navn, som Star Wars, Batman, Harry Potter og Ringenes Herre.

– De er flinke til å finne opp temaer som fenger, og de engasjerer folk i alle aldre, sier Dalermoen.

Selv tok han opp interessen for Lego for fire år siden.

– Jeg bygde Lego da jeg var barn, men begynte å interessere meg igjen etter en tur til Legoland for noen år siden.

Endret suksessoppskriften

Noe av årsaken til at LEGO gikk dårligere på slutten av 90-tallet, tror Dalermoen er at de endret suksessoppskriften.

– De kuttet ut flere av sine egne, populære temaer, og forenklet hele byggeprosessen. Det gjorde de nok i et forsøk på å fornye seg, sier han.

LEGO stablet seg til slutt tilbake på beina, og de gamle temaene er tilbake igjen. Blant annet city-serien, som har vært på markedet i ulike formater siden 1978. I fjor var politistasjonen i serien det aller mest solgte settet.

Etter nedturen for rundt 10 år siden, har Dalermoen nå tro på at verdens tredje største leketøysprodusent klarer å holde interessen oppe.

– De prøver hele tiden å finne på nye ting, og så lenge de klarer å følge en teknologi som er i rivende utvikling, tror jeg de har en lysende fremtid, sier han.

Lego Norge fyller 50 år

Samme år som Lego fyller 80 år, feirer Lego i Norge 50 år. Det skal de feire stort helga 2.-4. november, og hele Norge skal bli bygget i et format på 62 meter.

Alle som ønsker kan delta i byggingen, som foregår på Telenor Arena.

Byggelandet.no kan legoentusiaster og andre sende inn bilder av sine byggverk til Norge.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8003843

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters