De fargerike plastbyggeklossene er verdensberømte, men danske Lego gikk nesten konkurs for bare noen få år siden. Nå går selskapet som aldri før, og det fyller 80 år i år.
Det hele startet med den danske snekkeren Ole Kirk Christiansen, som i 1916 åpnet et snekkerkverksted i Billund i Danmark for å lage møbler og hus.
Verkstedet brant ned, og Christiansen bygde et nytt og større. I de vanskelige tidene i begynnelsen av 1930-tallet, startet han opp med leketøydsproduksjon. Sparegriser, biler og jojo-er ble laget i tre, og leketøysfirmaet ble opprettet i 1932.
Leg godt
To år senere, i 1934, skapte Christiansen det nå berømte navnet, LEGO. Ordet ble til da han dro sammen de to danske ordene leg godt, som på norsk betyr noe så enkelt som lek godt.
I 1949 så den første legoklossen dagens lys, etter at Christiansen et par år tidligere hadde fått en lignende kloss fra det britiske selskapet Kiddcraft.
I 1953 fikk plastklossene navnet LEGO-klosser, men salget gikk dårlig. Mange mente at plastleker aldri kunne erstatte tradisjonelle og solide treleker.
I 1958 døde Ole Kirk Christiansen, og sønnen Gotfred overtok selskapet. Han bestemte seg for å satse skikkelig på klossene, og de ble konstruert om til slik vi kjenner de i dag, med plastrør på undersiden som gjør kontruksjonene mer stabile.
Den 28. januar 1958, klokken 13.58, søkte Gotfred Kirk Christiansen patent på legoklossen, og fikk det.
Nedgangstider
I tiårene som kom, hadde Lego stor suksess over hele verden. Det første Legoland ble åpnet i Billund i 1968, og har siden blitt åpnet flere steder. Eventyrlig suksess fulgte, og mer enn 400 milliarder legobrikker har blitt produsert siden starten.
Alt gikk LEGOs vei, men på 90-tallet begynte salget å dale. Mer sofistikerte leker med avansert elektronikk, og ikke minst videospill, tok oppmerksomheten vekk fra de karakteristiske plastklossene.
– LEGO gjorde egentlig alt riktig, men likevel gikk de nesten konkurs. Barna ble rett og slett for gamle for tidlig, sier David Robertson, professor i informasjonsbehandlig ved universitetet i Pennsylvania.
Han har skrevet en bok om historien til LEGO i næringslivet.
Samtidig begynte land som Kina å produsere kopier, som ble solgt for en brøkdel av prisen. I 2003 var firmaet mer eller mindre konkurs, og det tapte flere milliarder kroner på et par år.
For å stable LEGO tilbake på bena, fikk selskapet hjelp av konsulent Jørgen Vig Knudstorp.
Knudstorp overtok rollen som direktør, og startet med å selge ut 70 prosent av eierandelene i Legolandene, han flyttet hovedkontorene til en av fabrikkene, og produksjonen av plastklossene ble også flyttet til Mexico og Øst-Europa.
Med disse endringene ble selskapet mer strukturert og organisert, og det var igjen på vei oppover.
Ikke bare plastklosser
Noen av endringene som har vært med på å skape suksess de siste årene, er at LEGO ikke lenger bare er plastklosser.
Brettspill, dataspill og filmer har solgt enormt mye, og flere rene LEGO-butikker har blitt åpnet.
Salget til LEGO har gått opp med 24 prosent, og inntektene med 41 prosent.
– Lego prøvde å være innovative uten å helt vite hvilken retning de skulle, men nå har de lært seg at kontrollert innovasjon fungerer helt fint. Den leksen lærte de akkurat i tide, sier Robertson.
Har tro på fremtiden
LEGO-entusiast og medlem i Brikkelauget, Morten Dalermoen, tror at det 80 år gamle selskapet fortsatt har en fremtid.
– LEGO fascinerer fordi man må bruke hodet for å skape noe. Du får ikke en ferdig ting, og det finnes uendelige muligheter i LEGO-klossene, sier han til NRK.no.
At LEGO har satset på ulike temaer, mener han er årsaken til en stor del av suksessen. LEGO har i tillegg til sine egne temaer, kjøpt lisenser til kjente merkevarer og navn, som Star Wars, Batman, Harry Potter og Ringenes Herre.
– De er flinke til å finne opp temaer som fenger, og de engasjerer folk i alle aldre, sier Dalermoen.
Selv tok han opp interessen for Lego for fire år siden.
– Jeg bygde Lego da jeg var barn, men begynte å interessere meg igjen etter en tur til Legoland for noen år siden.
Endret suksessoppskriften
Noe av årsaken til at LEGO gikk dårligere på slutten av 90-tallet, tror Dalermoen er at de endret suksessoppskriften.
– De kuttet ut flere av sine egne, populære temaer, og forenklet hele byggeprosessen. Det gjorde de nok i et forsøk på å fornye seg, sier han.
LEGO stablet seg til slutt tilbake på beina, og de gamle temaene er tilbake igjen. Blant annet city-serien, som har vært på markedet i ulike formater siden 1978. I fjor var politistasjonen i serien det aller mest solgte settet.
Etter nedturen for rundt 10 år siden, har Dalermoen nå tro på at verdens tredje største leketøysprodusent klarer å holde interessen oppe.
– De prøver hele tiden å finne på nye ting, og så lenge de klarer å følge en teknologi som er i rivende utvikling, tror jeg de har en lysende fremtid, sier han.
Lego Norge fyller 50 år
Samme år som Lego fyller 80 år, feirer Lego i Norge 50 år. Det skal de feire stort helga 2.-4. november, og hele Norge skal bli bygget i et format på 62 meter.
Alle som ønsker kan delta i byggingen, som foregår på Telenor Arena.
På Byggelandet.no kan legoentusiaster og andre sende inn bilder av sine byggverk til Norge.