I over 25 år har metalfans generelt og Metallica-fans spesielt stilt seg det eksistensielle spørsmålet: «Hvorfor har plata «...And Justice For All» så rar lyd?».
Metallicas fjerde plate, som kom ut i 1988, byr på noen høyt skattede låter, som «One» og «Harvester of Sorrow». Men den er også kjent for sin helt spesielle produksjon, som mange fans elsker å hate.
– Skru ned bassen!
Problemet for mange er at bassgitaren til Jason Newsted så å si ikke høres på plata, samtidig som trommelyden er tynn.
I sin anmeldelse av plata beskriver Allmusic produksjonen, og omtaler den som «rar og tynn»:
– Gitarene låter tynt, trommene klikker mer enn slår, og bassen er nærmest umulig å høre, skriver de.
Nå er endelig gåten bak den dårlige lyden avdekket. Steve Thompson, som mikset plata, forteller i et intervju med Ultimate Guitar at det var Metallicas trommeslager Lars Ulrich som tok sjefsavgjørelsen.
Thompson forteller at Ulrich instruerte ham i detalj hvordan han ville at trommelyden skulle mikses – til tross for at Thompson syntes det høres grusomt ut. Han forteller også at trommeslageren tvang ham til å senke lyden fra bassen under miksingen.
– Han sa «jeg vil at du senker bassen så mye at den knapt høres». Jeg sa «tuller du?», forteller Thompson.
- Les også:
- Les også:
Vurderte å trekke seg
Thompson forteller at han kviet seg, men at han likevel gjorde som han ble bedt om. Han forteller at han var redd for at navnet hans skulle bli griset til av å lage en miks han ikke kunne stå inne for, og vurderte å trekke seg fra jobben.
Senere møtte de to hverandre igjen da Metallica ble innlemmet i Rock and Roll Hall of Fame i 2009, og da skal Ulrich ha sagt at han undret seg over hva som hadde skjedd med basslyden på plata.
– Han spurte meg faktisk om det, og da ville jeg slå ham hardt. Det er en skam at det var jeg som fikk dritt for lyden, sier Thompson.
I dette intervjuet med Newsted er det tydelig at det fortsatt sårer ham at han ble mikset ut av plata: