Lager «kvinnehistorie for dummies»

I tegneseriebiografien «60 damer du skulle ha møtt» har Marta Breen og Jenny Jordahl samlet 60 navn de mener burde fått en større plass i norsk sakprosa.

Fra "60 kvinner du skulle ha møtt"

KVINNEHISTORIE FOR DUMMIES: Marta Breen og Jenny Jordahl gir i september ut tegneseriebiografien «60 damer du skulle ha møtt». Illustrasjon fra boken.

Foto: Jenny Jordahl

– Dette er på en måte kvinnehistorie for dummies, sier Marta Breen, forfatter og leder Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.

Ifølge Breen handler 8 av 10 biografier som gis ut i Norge om menn. Hun mener mye har blitt bedre de siste årene, men at det fremdeles er en vei å gå.

Marta Breen

DEBUTERER: Marta Breen har gitt ut flere bøker tidligere, men aldri som tegneserieforfatter.

Foto: Marte Garmann Johnsen

– Hvis man kom fra verdensrommet og landet på jorden, så ville man tro at omkring 70 prosent av befolkningen var menn. Det er bare å ta en titt rundt seg. Gatenavn, statuer, biografier og intervjuobjekter er stort sett menn, sier Breen.

Biografier i tegneserieform

«60 damer du skulle ha møtt» er korte biografier i tegneserieform.

– Vi har stort sett holdt oss til seks ruter, men noen av livene var så komplekse at vi brukte det dobbelte, sier Breen.

Jenny Jordahl byline svarthvitt

ILLUSTRATØR: Forfatter og illustratør Jenny Jordahl er blant annet kjent for bloggen «Livet Blant Dyrene».

Foto: Privat

Dette er det tredje bokprosjektet Breen gjør med Jordahl, som blant annet er kjent for tegneseriebloggen «Livet Blant Dyrene». Breen håper at tegneserieformatet kan bidra til at flere leser sakprosa i Norge.

– Det er sikkert mange som synes det er tungt å skulle lese en hel biografi om en dame som levde for 100 år siden. Tegneserielitteratur kan åpne opp for folk som vanligvis ikke ville lest en bok om kvinnelige pionerer.

Flere kjente navn

Breen forteller at arbeidet til tider har vært utfordrende, blant annet fordi mangelen på biografier har gjort researcharbeidet vanskeligere.

Kvinnene i boken er ifølge Breen stort sett kjente navn. Den åpner med historien om Camilla Collett, og følger på med kvinner fra politikk, litteratur, næringsliv, motstandsbevegelse og sport.

– Aasta Hansteens historie fascinerte meg spesielt. Jeg håper det kommer en ordentlig biografi om henne snart. Den sjikaneringen som kvinner i dag opplever i sosiale medier, er ingenting sammenlignet med det hun opplevde. Hun ble forfulgt på gaten, når hun sto på talerstolen kastet folk ting på henne og avisene fremstilte henne som en heks i karikaturer.

– Supert prosjekt

Kjell Lars Berge, litteraturanmelder og professor ved UiO, sier han er spent på hvordan prosjektet til Breen og Jordahl blir tatt imot av leserne.

– Det er ikke noe i veien for å eksperimentere med sakprosateksten slik som de gjør. Utfordringen ligger i redigeringen og sammensetningen av tekster, sier Berge.

Også forfatter Arnhild Skre er positiv til tegneseriebiografien.

– Nå er ikke jeg enig i at det gis ut for få sakprosabøker om kvinner, men synes likevel at de har laget en fin samling. Det er et supert prosjekt, sier Skre.

Kulturstrøm

  • Ariana Grande til Noreg

    Popartisten Ariana Grande skal spele konsert i Oslo i oktober 2019. Artistens siste musikkvideoen brukte mindre enn 34 minutt å passere ein million visingar på Youtube denne månaden. Ingen annan video på nettstaden har nådd milliongrensa så raskt.

  • «Radio Gaga» blir eget blad

    Tegneserien «Radio Gaga» blir et eget seriehefte etter at bladet Pondus brøt med utgiveren Egmont. Tegneseriestripen var en fast del av bladet inntil bruddet. «Radio Gaga» skal utkomme ni ganger i 2019, ifølge en pressemelding fra Egmont. Serien som skildrer livet og dramaet som foregår rundt en kaotisk radiostasjon, er laget av Øyvind Sagåsen. (NTB)

    Øyvind "Flis" Sagåsen er serieskaperen bak "Radio Gaga"
    Foto: Egmont / Handout / NTB Tema
  • Facebook størst på pengeinnsamling

    84 prosent av norske ideelle organisasjoner brukte i fjor Facebook til å samle inn penger, viser en undersøkelse gjort av Norsk innsamlingsråd og rådgivningsselskapet Deloitte. Det er en økning på 40 prosent fra året før, og gjør at Facebook har gått forbi direktereklame som det mest brukte innsamlingsverktøyet.