Hopp til innhold

Kulturbransjen raser over de nye koronatiltakene – nå varsler de demonstrasjon

Flere i kulturbransjen mener de nye tiltakene fortsatt er for strenge. – Nå er det nok, vi klarer ikke mer, sier kulturaktør.

Fra oppsetningen av Mamma Mia! på Folketeateret i Oslo, 2021.

Forestillinger som musikalen Mamma Mia! klarer ikke overleve med de nye koronatiltakene for kulturlivet.

Foto: Fredrik Arff/Scenekvelder

Nyheten om at det nå er tillatt med 200 på henviste plasser innendørs, ble ikke godt mottatt av kulturbransjen.

Sakte kveles hele kultursektoren ved at vi ikke behandles som næring og vi skjønner ikke hvilke tall tiltakene er basert på, sier Atle Halstensen, medeier og kunstnerisk leder i Scenekvelder på Folketeateret.

Fra oppsetningen av Mamma Mia! på Folketeateret

Hver forestilling Folketeateret ikke holder koster dem en drøy million i omsetning. Her fra musikalen Mamma Mia.

Foto: Scenekvelder/Fredrik Arff

Nå har 12 store kulturscener, blant annet Grieghallen, Stavanger Konserthus, Olavshallen, samlet inn tall på smittetilfeller siden mars 2020.

Deres egne tall viser at av 900.000 besøkende på kulturarrangementer har 39 vært smittet i forkant. Ingen av dem har smittet videre, mener Halstensen.

Atle Halstensen

Atle Halstensen ønsker svar på hvorfor regjeringen har valgt akkurat 200 personer som maksgrense.

Foto: Aida Khorami / NRK

Dette viser at vi er flinke på smittevern. Vi har ikke funnet ett eneste tilfelle med smitte. Da må vi få stille spørsmål, sier Halstensen.

Det han og flere fra bransjen stiller spørsmål ved er hvor regjeringen har tallet 200 fra, da deres egne tall tilsier at de kan ha flere besøkende enn dette.

Nå varsler de en demonstrasjon utenfor Stortinget på onsdag kl. 12.00, mot tiltak som de mener er uforholdsmessige.

– Staten synser og føler og skjønnsmessig stenger oss og bruker helsevesenet som unnskyldning, sier Halstensen.

– Fremstår handlingslammet

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen sier at de nå skal se på løsninger, sånn at større saler kan ta inn flere enn 200 gjester.

Norges kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

Trettebergstuen vil ikke kommentere på tallene som kulturaktørene har samlet inn.

Foto: Amalie Bernhus Årtun

Vi har ikke antallsreduksjoner på teatrene fordi det er farlig å være der, men fordi at den generelle mobilitet blant folk i samfunnet må begrenses. Og da går det dessverre utover de som samler mest folk, sier hun og fortsetter:

– Hadde jeg vært kulturminister for to år siden hadde jeg sett på mer tilpasset løsning for å ta hensyn til at de store salene kan ta inn mer enn 200. Den jobben er ikke gjort, men den har jeg satt i gang nå.

NRK har fått en e-post fra Venstre som hadde kulturministeren for to år siden.

Når det blir ubehagelig å stå for det hun gjør, så skylder hun på forrige regjering. Det er svært lite kledelig, skriver Grunde Almeland (V), leder av kulturkomiteen i Stortinget.

Grunde Almeland.

Grunde Almeland reagerer kraftig på Trettebergstuens uttalelse.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

Venstre-politikeren mener det bør være mulig å finne løsninger tilpasset størrelsen på arrangementsstedet.

Å sammenligne våren 2020, uten vaksiner og en farligere virusvariant med omikron er meningsløst. Hun var mest høylytt i opposisjon, men fremstår helt handlingslammet på egen vakt.

– Kulturbransjen blir ikke tatt på alvor

Atle Halstensen får støtte fra flere i bransjen.

– Vi hører at kulturministeren sier at de skal se på hvordan de kan åpne opp for de større konsertsalene og de større arrangementene, noe vi er veldig glad for, men det kommer så seint, sier han.

Hans Ole Rian

Rian mener det er en lettelse å gå fra 50 til 200, men at det ikke er godt nok.

Foto: Presse / Musikernes fellesorganisasjon

– Det vil gjøre at noen få mindre arenaer kan finne det verdt å ta opp aktiviteten igjen, men for bransjen er 200 altfor lavt, sier Tone Østerdal fra norske konsertarrangørene.

Morten Gjelten fra Norske Teater og Orkesterforening mener at kulturbransjen ikke blir tatt på alvor og forstår ikke begrunnelsen for de nye tiltakene.

– Jeg syns ikke kulturlivet får som fortjent når det gjelder seriøse og gode vurderinger av konsekvensene av de inngripende tiltakene målt opp mot den faktisk effekten av det. Det syns jeg vi har stått i to år og det blir mindre forståelig etter hvert, sier han.

Knud Dahl fra folketeateret savner en kultur- og likestillingsminister som kjemper for bransjen.

– Hun må slåss for oss, det gjør hun ikke. Det er en velpleid kommunikasjonsstrategi, det finnes ikke ekte engasjement der, sier han.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.