Fordi reglene er uklare blir det vanskelig å kontrollere tv-kanalene, mener Medietilsynet.
Det skriver tilsynet i et brev til Kulturdepartementet, med klar beskjed om at det må bli enklere for TV 2 og andre å vite hvem de har lov å slippe til med reklametid.
– Det faller noen brikker på plass for meg, når jeg leser dette brevet, sier konserndirektør Rune Indrøy i TV 2.
Hard nøtt
Nå har han fått forklaringen på hvorfor
da TV 2 sendte reklame for «Bevar Hardanger», og hvorfor kanalen ikke ble straffet for å ha gjort noe ulovlig.Reklamen mot de omstridte høyspentmastene i Hardanger
. Det var en hard nøtt for Medietilsynet å bestemme om den det var en lovlig reklame eller om den var politisk og dermed ulovlig.Tilsynet konkluderte etter et halvt år med at reklamen VAR politisk og ulovlig, men valgte å la være å straffe TV 2 for å ha sendt den.
– Utfordrende praksis
– Det er en politisk reklame som rammes av norsk lov, men praktiseringen av det i forhold til internasjonalt regelverk vil by på visse utfordringer, sier Medietilsynets direktør Tom Thoresen.
Tilsynet skriver i brevet til Kulturdepartementet at det er vanskelig å forholde seg til dagens regelverk når det gjelder politisk tv-reklame fra organisasjoner og interessegrupper. Direktør Tom Thoresen vil rett og slett ha klarere regler.
Medietilsynets store dilemma er nemlig at norsk lov ikke er oppdatert i forhold til internasjonale avtaler Norge har forpliktet seg til å følge.
– Nå har det jo vært en del saker frem og tilbake ikke minst i forhold til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Vi regner med at politisk reklame, i betydningen partipolitisk reklame, og i forbindelse med valget, nå er avklart etter de rundene som ble gått i Stortinget i fjor. Men det er nok noe usikkert hvor langt forbudet rekker når det gjelder andre typer politiske budskap på fjernsyn, sier Thoresen.
– En bønn om hjelp
For TV 2 og andre kommersielle tv-kanaler er det viktig å vite hvor grensen går. Rune Indrøy er glad for at tilsynet selv nå ber om en opprydning.
– Dette er jo nærmest en bønn av hjelp. De er satt til å håndheve noe som de åpenbart ikke vil kunne håndheve.
Når reglene nå skal få en gjennomgang er det flere gråsoner som må vurderes, forklarer Tom Thoresen.
– Dette dreier seg også om små gruppers ytringsfrihet, hvor langt kan man gripe inn mot det og slik vil det jo ofte være enten det er «Bevar Hardanger», eller oljeboring i Lofoten, eller hva det nå måtte være, så vil kanskje styrken til aktørene være et moment vi må ta med i betraktning.
Gråsoner
I 2004 sendte TV 2 en TV-reklame som skulle sanke støtte for krigen mot terror. Ingen vet hvem som egentlig stod bak, men flere har hevdet at det var amerikanske myndigheter. Medietilsynet mente den gang at dette ikke var politisk reklame.
Medietilsynet kan ikke gripe inn overfor kampanjen «Ja til Radio», som har gått på NRK og TV-Norge i sommer, fordi tv-kanalene ikke har tatt betalt for å sende den.
Slike juridiske gråsoner håper tilsynet de nå kan rydde av veien.
– Ikke mulig å praktisere
TV 2 har lenge ment at reklameforbudet er i strid med ytringsfrihetsparagrafen i grunnloven. Rune Indrøy tror dette kan være starten på forbudets fall også for partipolitisk reklame.
– Dette er en sak som jeg tror både regjering og storting etter hvert skal innse ikke lenger er mulig å praktisere som et sånt halvveis forbud.