Hopp til innhold

Piratsosialisme 2.0

Rødt ønsker seg gratis digital kultur til alle, og har etterhvert også kommet på at kunstnerne må ha noe å leve av.

The Pirate Bay - Demonstrasjon
Foto: Scanpix Sweden / REUTERS

Knut Hoem

Knut Hoem kommenterer

Foto: Kaland, Ole / Ole Kaland, NRK

Da rettsaken mot The Pirate Bay raste som verst, fikk de svenske datanerdene uventet støtte fra ytterste venstre i Norge.

– Det er nesten trist å bevitne hvordan en desperat bransje klamrer seg til millionene sine og prøver å legge skylda på et knippe svensker som har lagt til rette for at folk kan dele filer, sa Elin Volder Rutle andrekandidat for stortinget for Rødt Oslo i en pressemelding i februar.

Kritikken haglet fra kunstnerorganisasjonene, noe som har gjort inntrykk på teknologi-entusiastene i Rødt.

Bredbåndsavgift

Nå, i forkant av valgkampen, er partiet mer opptatt av å minne folk på at Rødt tradisjonelt sett har vært de lavtløntes parti, og at dette også inkluderer kunstnere som er rike på kulturkapital, men fattige på finanskapital.

Opphavsretten bør sikres av offentlig omfordeling av midler. Det siste konkrete forslaget går ut på at en del av bredbåndsavgiften bør gå til statskassen, for så å bli delt ut kunstprodusenter som taper på fildelingen.

På tross av dette framstår Rødt som det mest fildelervennlige partiet i Norge.

Revolusjon

Det kan virke som de yngre i partiet kastet seg over informasjonsrevolusjonen, da den væpna revolusjonen lot vente på seg.

Rødt er opptatt av at Internett kan ha en demokratiserende funksjon, og at fildeling kan bidra til at fattige verden over kan få tilgang til kultur som ellers ville vært forbeholdt de få og bemidlede.

Et kjernepunkt for Rødt er at programvare ikke skal være lisensbelagt, og at det offentlige bør ta ansvar for å formidle kulturelt innhold gratis, og samtidig sikre at opphavsmenn og kvinner får betalt.

I tråd med dette er Rødt svært opptatt av å ruste opp biblioteksektoren til å bli digitale mediesenter med lik kvalitet i alle kommuner.

Forbausende konkret

Blant de heller tynne og lite konkrete kulturprogrammene de ulike partiene presenterer før valget, overrasker Rødt med et arbeidsprogram som er forbausende konkret. Dette kan henge sammen med at partiet står sterkt blant kulturarbeidere, og at disse har sørget for at partiet kan presentere en politikk på de fleste kulturområder.

Av de mer originale forslagene finner vi ønsket om en egen innkjøpsordning for tegneserier. Rødt er også de eneste som har programfestet at de ønsker å oppløse NRK som aksjeselskap og gjeninnføre den gamle modellen, der NRK var en stiftelse. Dette vil de gjøre for å unngå kommersialisering av den lisensfinansierte kringkasteren.

Rødt er også en varm tilhenger av å styrke dagens pressestøtteordning, vel vitende om at uten denne støtten så ville Rødts hovedorgan Klassekampen gå dystre tider i møte.

Hør kulturnytt!

Hør programleder Birger Kolsrud Jåsund grille politikerne i de viktigste kultursakene kl. 16.30. Mandag til torsdag i NRKP2.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters