Hopp til innhold

Kevin Mbugua er ute av Stjernekamp: – Superglad for at jeg fikk være med

Kevin Mbugua røk ut av Stjernekamp i en sending med imponerende mye innsats og høy kvalitet fra flere av deltagerne som er vant til å synge helt andre sjangre enn opera.

Kevin Mbugua på generalprøven for Stjernekamp, 18. september 2021.

En rørende sistetone var ikke nok i operasendingen i Stjernekamp.

Foto: Julia Marie Naglestad

Åtte arier. Åtte deltagere. En opersanger. Og syv andre «Stjernekamp»-deltagere som fikk prøvd seg godt utenfor komfortsonen.

Spesielt var spenningen knyttet til Carina Dahl som var har hatt store problemer med stemmen i løpet av uken. Men det var Kevin Mbugua som til slutt røk ut av lørdagens Stjernekamp.

– Det føles greit. Jeg er bare utrolig takknemlig for at fikk være med på dette. Det har vært en god og positiv opplevelse, sa Kevin Mbugua etter sending.

Varierte tilbakemeldinger

Det begynte trygt og komfortabelt med Marius Roth Christensen. Mannen som ble kjent som gitarist og vokalist i rockebandet Seigmen på 1990-tallet og som fortsatte karrireren som klassisk sanger ved operaen. Han sang klassikeren «La donna è mobile» fra «Rigoletto» av Giuseppe Verdi.

– Selvsikkert, proft og flott, sa dagens eksperter Solveig Kringlebotn og Rein Alexander.

Fra Stjernekamp 2021, episode 4, Opera. «La donna è mobile» er fra operaen «Rigoletto» av Giuseppe Verdi.

Deretter fulgte deltagerne Kevin Mbugua og Anna-Lisa Kumoji. Førstnevne fikk skryt for sin læreevne, sin figur på scenen og den siste tonen som rørte dommerne.

Fra Stjernekamp 2021, episode 4, Opera. «Che gelida manina» er fra operaen «La Bohème» av Giacomo Puccini.

Kumoji fikk også skryt for sin innlevelse i den følelsesladde arien «Gianni Schicchi» av Giacomo Puccini.

Skapte latter blant dommerne

Så var det tid for venndølingen Jorun Stiansen. Som ble overrasket over hvor viktig det var å puste når opera skal fremføres.

– Jeg har jo igrunn ikke pusta på riktig på 31 år, så det er under at jeg sitter her, fortalte Stiansen smilende.

Men den tidligere Idol-vinneren skapte latter og gode tilbakemeldinger med sin fremføring av drikkevisa «Il segreto per esser felici» i rød, ja, middelaldersk narredrakt (?).

– Veldig morsomt og sjarmerende, sa en lattermild Kringlebotn.

Fra Stjernekamp 2021, episode 4, Opera. «Il segreto per esser felici» er fra operaen «Lucrezia Borgia»
av Gaetano Donizetti.

–Trenger et lite mirakel

Så var det Carina Dahl, deltageren som har slitt med sitt viktigste redskap den siste uken: stemmebåndet.

– Instrumentet mitt virker ikke helt, jeg trenger et lite mirakel, sa hun med stemmen hun hadde igjen.

Hun fremførte «I Dreamt I Dwelt in Marble Halls» fra «The Bohemian Girl» og fikk mye «goodwill» fra sal og dommerpanel under fremføringën.

– Du klarte det, selv om du ikke har klart å få øvd. Du treffer ikke hele veien, men du gjennomførte godt, sa dommer Mona B. Riise til en følelsesladd Carina Dahl på scenen.

Fra Stjernekamp 2021, episode 4, Opera. «I Dreamt I Dwelt in Marble Halls» er fra operaen «The Bohemian Girl»
av Michael William Balfe.

Nattens dronning?

Alexandra Rotan hadde valgt selveste «Nattens dronning», arien som går i noen av de lyseste registrene som finnes i menneskets stemmerepertoar.

Fra operaaen «Tryllefløyten» skrevet av Wolfgang Amadeus Mozart.

Og jada, Rotan skapte kveldens mest elleville stemning i salen og gåsehud blant dommerne med sin fremføring.

– Jeg vet ikke hva jeg skal si, dette var helt fantastisk. Du bør jo begynne på operaen!, sa Rein Alexander til popvokalisten.

– Rett og slett imponerende, sa Kringlebotn.

Fra Stjernekamp 2021, episode 4, Opera. «Nattens dronning» er fra operaen «Tryllefløyten» av Wolfgang Amadeus Mozart.

Appelsin-sjonglering

Strupesangeren Bjørn Tomren sang også Mozart. For komponisten fra Salzburg i Wien skrev ikke bare arier med lyse toner. Han skrev også låter for menn med mørke stemmer. «O, wie will ich triumphieren» heter denne.

Tomren sjonglerte med appelsiner i en komisk fremføring. Han fikk skryt fra dommerne:

– Du synger veldig bra, spesielt med tanke på at du sjonglerte samtidig.

Heidi Ruud Ellingsen sang «Chi il bel sogno di Doretta» av selveste Puccini. En svært krevende arie, ifølge Kringlebotn. Og Ellingsen fikk definitivt vist frem sopranen sin.

Rein Alexander ble svært rørt av fremførelsen.

– Dette var kjempesterkt for meg, du tar virkelig tak i følelsene i sangen, sa en tårevåt dommer.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters