Av Jan Henrik Mo (Tekst og foto)
- Når det gjelder Amerikaneren var det vel egentlig ikke noen tvil. Den valgte nesten seg selv.
Bilen Jan Erik snakker om er Geir Solheims Chevrolet Chevelle SS 396 med nesten 1000 hestekrefter under panseret. Absolutt ikke den vakreste bilen i lokalet, men det er jo tross alt det indre som teller når alt kommer til alt.
Kåt og sint
Geir Solheim og hans seks år gamle sønn Lars viser stolt fram sin 69-modell SS til Jan Erik.
- Aldri har jeg sett en bil så kåt og sint, ja det er den sinteste bilen jeg har sett. Da den hoppe-manuvrerte seg gjennom parkeringshuset i halden... for en lyd - for en entré, sier en nesten målløs Autofilsjef.
I Drammen valgte Jan Erik ut én bil, mens den siste ble overlatt til bilmiljøet å velge i form av et såkalt ”wildcard”. I Halden valgte Jan Erik begge.
Den andre bilen han plukket ut var en 1986-modell Ford Sierra RS Cosworth. Det vil si: Jan Erik stilte seg foran de to kameratene Mikael Lyng og Oddbjørn Kollegård som begge eier hver sin Cosworth. ”En av disse bilene skal være med, hvem det blir er opp til dere”, fortalte han dem. Og valget falt da på Oddbjørns kraftpakke med 500 hestekrefter.
Snill kamerat
Oddbjørn Kollegård og hans Cosworth er klare for finalen på Gardermoen.
- Bilene våre er veldig like, men jeg har nok bedre akselerasjon og noen andre småting som er bedre, sier Oddbjørn som legger til at kameraten hadde angret litt i ettertid på at han gav fra seg plassen.
- Men vi henger sammen og skrur på bilene sammen, så Autofil Tuning er også noe vi skal gjøre sammen.
Og Autofil Tuning er noe gutta tar seriøst.
- Det er fare for at det blir store forandringer på bilen i vinter. Jeg drar jo dit for å vinne, og vil bygge bilen ut i fra det. Planen er i hvert fall å forbedre bremser og få tatt en skikkelig service på motor og gir.