Hopp til innhold

Kaos i operaens billettsystem

Lang ventetid for å få kjøpt billetter ved Den Norske Opera skaper stor frustrasjon for både publikum og ansatte.

Den Norske Opera og Ballett
Foto: Trond Isaksen, Statsbygg

I vår nye folkeopera er det nesten umulig for folk å få kjøpt billetter. Da NRK ringte Den Norske Opera for å bestille billetter tok det en halv time å få svar.

- Det er veldig lange telefonkøer og jeg prøver å være så effektiv som jeg kan være uten å være avvisende, sier Grethe Sjåstad, operaens eneste billettør som jobber fulltid med billettsalg over telefon.

Helt siden den norske opera og ballett flyttet til Bjørvika har det tatt lang tid å bestille billetter til forestillingene i det nye operahuset. Det er først nå i høst at de velger å gjøre noe med saken.

- Denne tilstanden forstod vi kom til å være permanent, og vi så at vi trengte flere folk. Vi har lyst ut noen telefonstillinger og vi kommer til å lyse ut enda en stilling i nærmeste fremtid, sier markeds og kommunikasjonssjef Liv-Beate Skavdal.

Dropper billettluken på nett

En gruppe svenske turister strever med å bestille billetter på internettskjermene som er satt opp i operaens foajé.

- Vi forsøker å finne billetter, men vi forstår oss ikke på datasystemet, forteller de svenske turistene.

- Vi trodde flere av dem ville bestille billetter over nett, derfor er ikke billettluka stor nok til å ta over all køen. Flere av våre publikummere er kanskje litt eldre og ikke vant til å bruke nettet, sier Liv-Beate Skavdahl.

Kulturstrøm