NRK Meny
Normal

Kampanje: Skjebnedag for TV 2

TV 2 holder tirsdag et allmøte for de ansatte der en ny strategiplan skal presenteres. Planen innebærer store kutt og betydelig nedbemanning, ifølge bransjenettavisa Kampanje.

Olav Terjeson Sandnes er ny sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2.

NY KURS: Ifølge bransjenettstedet Kampanje skal TV 2-sjef Olav Terjeson Sandnes holde et svært viktig allmøte for kanalens ansatte tirsdag formiddag.

Foto: Paul S. Amundsen / NTB scanpix

– Jeg kan bekrefte at vi skal ha et allmøte i morgen hvor vi legger fram strategien til TV 2 fram mot 2020. Jeg ønsker ikke å gå inn i detaljer rundt strategien før den er presentert våre ansatte, sier Sarah C.J. Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 til Kampanje.

Nettstedet skriver at den nye strategien innebærer store kutt og betydelig nedbemanning. Samtidig er det foreslått at mediehuset satse tungt på TV 2 Sumo i tiden framover.

Planlegger framtidens mediehus

Dagens Næringsliv skrev i januar at de ansatte i TV-kanalen har fått beskjed om et omfattende organisasjons- og strategiarbeid som blir kalt «TV 2 i 2020».

Haakon Knoph (34) har vært en sentral person i arbeidet. Knoph ble ansatt som kanalens strategidirektør i januar, da kom han fra konsulentselskapet PwC.

Nå skal planene for «TV 2 i 2020» settes ut i livet og ifølge Kampanje skal hele TV 2-organisasjonen omstruktureres. Endringene skal igangsettes til høsten.

Ifølge nettstedet kan det være snakk om kutt på flere hundre millioner kroner og enda større nedskjæringer enn i 2008 og 2009. Da måtte kanalen kutte til sammen 300 millioner kroner.

TV 2 hadde i 2015 driftskostnader på 3,4 milliarder kroner.