Hopp til innhold

Kampanje: Skjebnedag for TV 2

TV 2 holder tirsdag et allmøte for de ansatte der en ny strategiplan skal presenteres. Planen innebærer store kutt og betydelig nedbemanning, ifølge bransjenettavisa Kampanje.

Olav Terjeson Sandnes er ny sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2.

NY KURS: Ifølge bransjenettstedet Kampanje skal TV 2-sjef Olav Terjeson Sandnes holde et svært viktig allmøte for kanalens ansatte tirsdag formiddag.

Foto: Paul S. Amundsen / NTB scanpix

– Jeg kan bekrefte at vi skal ha et allmøte i morgen hvor vi legger fram strategien til TV 2 fram mot 2020. Jeg ønsker ikke å gå inn i detaljer rundt strategien før den er presentert våre ansatte, sier Sarah C.J. Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 til Kampanje.

Nettstedet skriver at den nye strategien innebærer store kutt og betydelig nedbemanning. Samtidig er det foreslått at mediehuset satse tungt på TV 2 Sumo i tiden framover.

Planlegger framtidens mediehus

Dagens Næringsliv skrev i januar at de ansatte i TV-kanalen har fått beskjed om et omfattende organisasjons- og strategiarbeid som blir kalt «TV 2 i 2020».

Haakon Knoph (34) har vært en sentral person i arbeidet. Knoph ble ansatt som kanalens strategidirektør i januar, da kom han fra konsulentselskapet PwC.

Nå skal planene for «TV 2 i 2020» settes ut i livet og ifølge Kampanje skal hele TV 2-organisasjonen omstruktureres. Endringene skal igangsettes til høsten.

Ifølge nettstedet kan det være snakk om kutt på flere hundre millioner kroner og enda større nedskjæringer enn i 2008 og 2009. Da måtte kanalen kutte til sammen 300 millioner kroner.

TV 2 hadde i 2015 driftskostnader på 3,4 milliarder kroner.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters