Igor Devolds film handler om den gassmaskekledde Kaizers-organisten Helge Risa. Filmpolitiet kalte den «en gavepakke til fansen».
Likevel har publikum uteblitt, og bare 4 836 har sett den på landsbasis.
Nå fjerner kinosjefene i bandets hjembyer Bergen og Stavanger filmen fra programmet – under én måned etter premieren 13. mars.
– 734 har sett filmen i Bergen. Halvparten av disse så den under et spesialarrangement på premieredagen, sier Stein Sørensen, programansvarlig ved Bergen kino.
– Hva er det å si om slike tall?
– Det må kunne kalles en flopp. En film med én eller to besøkende på visningene har ikke noen rett til å vises på kino. Det kan vi ikke holde på med.
Søndag siste sjanse i Stavanger
Situasjonen er ikke bedre i Rogaland. 286 billetter ble solgt i Sandnes, mens 894 tok turen til kinosalene i Stavanger for å se musikkdokumentaren.
– Publikum har ikke funnet veien til kinoene. Etter hvert trappet vi filmen kraftig ned i salstørrelse, sier filmsjef Stig Pedersen i SF Kino.
Han sier søndag er siste sjanse å se filmen i Stavanger.
– I Sandnes tok vi filmen av etter et par uker. I Stavanger går den gjennom helgen før vi tar den av, sier Pedersen.
Saken fortsetter under bildet.
Håpet på 10 000 solgte
De som deretter vil se filmen på kino, må ta turen til Oslo. Filmen vises inntil videre fortsatt på Klingenberg kino i hovedstaden.
Regissør Igor Devold er uenig i at besøkstallene er under det man kan forvente av en dokumentarfilm på kino
– Tatt i betraktning at dette er en litt sær tilnærming til dokumentarsjangeren og handler om det minst kjente medlemmet i et oppløst band, så kunne man også sett dårligere tall, sier han.
Devold er likevel skuffet over besøkstallet, og sier han hadde håpet på det dobbelte.
– Men det er et veldig tøft marked nå, og kinoene skal tjene penger. Da blir det utfordrende for en liten film med begrensede midler til reklame å konkurrere med for eksempel «50 Shades Of Grey», sier han.
Har DVD-avtale i boks
«Den tilfeldige rockestjernen» er Devolds første langfilm. Den norsk-polske regissøren sier han har lært mye om markedsføring i lanseringsprosessen.
– Det var den mest sette norske filmen premierehelga, med 2 200 solgte billetter. Jeg håpet det ville øke interessen, men så var lanseringsbudsjettet brukt opp. Da stoppet det opp, selv om vi fikk gode tilbakemeldinger på Filmweb.
– Hvor kan fansen se filmen når den er ferdig på kino?
– Filmen kommer på kino i Nederland 8. mai, og vi jobber med festivaldistribusjon. Vi har også en DVD-avtale klar, og håper å få solgt den til TV, avslutter han.
Endret 09.07.2020 kl 10.30: Tittelen på saken er endret fra «Kaizers-film flopper i hjembyene» til «Kaizers-film tatt av plakaten i hjembyene». Den er endret fordi regissør Igor Devold mente vi ikke hadde dekning for den.
Ingressen er i tillegg justert fra «Nå blir filmen tatt av plakaten i Bergen og Stavanger» til «Nå tas filmen av programmet i Bergen og Stavanger».
Formuleringen «Regissør Igor Devold er uenig i at besøkstallene gjør filmen til en flopp» i brødteksten er dessuten endret til «Regissør Igor Devold er uenig i at besøkstallene er under det man kan forvente av en dokumentarfilm på kino».
LES OGSÅ:
- Norges mest tilfeldige rockestjerne?
- Fans har betalt for Kaizers-film
- Avskjedskonserten får terningkast fem