Hopp til innhold

Problematisk og strålende

Jan Garbarek og den engelske sangkvartetten The Hilliard Ensemble er ute med sitt tredje album siden Officium fra1993. Nå legger de ut på lanseringsturne til kirker og klostere i sentraleuropa, og ender i New York i november.

Garbarek / Hilliard Ensemble 2010
Foto: Paolo_Soriani / ECM

Hør anmeldelsen

Hva er øst, hva er vest, hva er Norden? Hva er middelalder, renessanse og barokk, hva er romantikk og hva er ny musikk? På Officium Novum smelter det hele sammen. Hilliard-ensemblet og Jan Garbarek nekter seg ingen ting, alle tider og uttrykk står til deres disposisjon: Bysantinsk, fransk, spansk, amerikansk, gresk, russisk, og ikke minst armensk musikk er deres kilder, og det spenner fra 300-tallet til ny musikk av i dag. Allikevel holder det i hop, hvordan kan det ha seg?

Oppriktig og lojalt

Først og fremst fordi mesteparten av musikken er beslektet gjennom sin overordnede kristne tradisjon og religiøse funksjon. Et sammenbindende lim er ellers den sakrale klangen fra St. Gerold-klostret i de østerrikske alper, hvor også denne tredje innspillingen er gjort. Og først og sist oppriktigheten i musiseringen og lojaliteten musikerne imellom.

Jan Garbarek
Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

Problematisk

Men uproblematisk er Officium-prosjektet ikke - uttrykket spriker jo egentlig i helt uforenlige retninger: Mens kvartetten konsekvent jobber i gregoriansk sangtradisjon, vibratoløst og med statisk dynamikk, lever Garbareks sopran- og tenorsax sitt eget liv i den romantiske og ekspressive verden, med voldsomme emosjonelle uttrykk, heftige crescendoer, stor vibrato og alt som dagens tidligmusikk-puritanere avskyr.

Hva er så dette? Tradisjonsmusikk med sirup på? En følelsespornografisk fornærmelse mot all musikkforskning? Eller vår tids frihet til å la alle uttrykk leve side om side og gå opp i en høyere enhet?

Det verste og det beste

Mitt svar er begge deler. På sitt verste blir Officium-musikken en bedøvende sovepille som tilslører alt til ingenting . På sitt beste gir den store opplevelser og nye erkjennelser, som i 1200-talls komponisten Perotins Alleluia Nativitas– hvor det svinger vilt som en halling. Også samtidsmusikken kommer flott ut, som Arvo Pärts rene lille korsang Most Holy Mother of God, hvor Garbarek tar en liten pause. Og aller best er Jan Garbareks egen komposisjon Allting finns, over et Pär Lagerkvist-dikt. Her viser han seg som en mesterlig vokalkomponist, med et harmonisk univers som bare er Garbareks. Storartet.

  • Officium Novum
    Foto: Mario Giacomelli / ECM
    Officium Novum med Jan Garbarek og The Hilliard Ensemble.
  • ECM New Series 2125 476 3855

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters