NRK Meny
Normal

- Denne vil skremme konkurrentene

Om denne bilen ikke var signert, tror jeg svært få ville klare å gjette hvilken bil det var! Men det ER virkelig den nye Honda Civic!

Honda Civic
Foto: NRK

Honda var i ferd med å forlate sine røtter. I et forsøk på å bli veldig praktiske og fornuftige, mistet de fokuset på det som har gjort Honda til et skikkelig entusiastmerke: kjøreglede.

Honda Civic
Foto: NRK

Nå har de gjort helomvending, for med nye Civic dundrer de inn i mellomklassen med en bil som vil skremme mange av de tøffeste konkurrentene.

Lik prototypen

Sjelden har jeg opplevd en bil som er så tett på prototypen som nye Honda Civic. Det har sikkert du skjønt også, at prototyper alltid er langt tøffere en bilen som til slutt ruller ut fra fabrikken. Men det eneste som skiller Civic-prototypen og denne er oransje perlemorslakk.

Designet har råbarske elementer som på mange områder kan bli trendsettende: En glassplate forener frontlyktene og skjuler grillen, frontfangeren har trekantede tåkelys som rammer inn et skikkelig racinggap.

Blinklysene sitter i speilene, noe Honda var først med på sine motorsykler. Et superlekkert dørhåndtak til dørene foran og ja, det er bakdører - det ser bare ikke sånn ut. 

Dørhåndtakene sitter skjult i stolpen, akkurat som på superbilen Honda NSX.

Honda Civic
Foto: NRK

Bakruten er delt med en spoiler og eksospottene er fete: To trekantrør integrert i bakfangeren som designmessig tar igjen tåkelysene fra frontfangeren. Lekkert!

Gjør andre biler umoderne

Interiøret følger opp med løsninger og design som gjør alt annet temmelig umoderne. Instrumentpanelet er todelt, hvor all informasjon er plassert ut i fra hva som er viktigst for deg som fører.

Fra rattet kan du styre de viktigste funksjonene. Girspaken sitter på en aluball, pedalene er i råeste racingdesign, seter og interiør holder en svært høy kvalitet, og Civicen har startknapp - akkurat som i ekte racerbiler.

I executiv-utgaven får du i tillegg med glasstak og et navigasjonssystem du kan snakke til: ”Hjem”, eller ”Ring Mamma”.

Honda Civic
Foto: NRK

Designet på nye Honda Civic ser veldig kompakt ut, men plassen er svært god. Ta for eksempel baksetet. Benplass som i en Mercedes S-klasse, men også mulighet til å vippe opp seteputene for frakting av høye ting som bør stå - en sykkel for eksempel. Alternativt kan du brette det sammen for å få et flatt lasterom. Til vanlig bruk er bagasjerommet mer en stort nok. 

Designet, gadjetene og de praktiske løsningene er svært fristende, men det er kjøreegenskapene til Honda Civic som kommer til å begeistre aller mest.

Enormt veigrep

Veigrepet er enormt og den 1,8 liters V-tech motoren på 140 hestekrefter er skikkelig villig. Den gjør 0-100 på 8,9 sekunder og kommer når du ber om det. En variabel motorteknikk gjør at bilen bruker minimalt med drivstoff i komfortmodus, så øker den på og slipper alle hestene løs når du blir ivrig på gassen.

Honda Civic leveres i to utgaver hvor ”Sport” er den rimeligste og ”Sport executive” er best utstyrt. Vil du spare penger, eller synes stor motor er skummelt, kan du få bilen med en 1,4 liter på 83 hestekrefter. 

Og til alle gatebilgutter som elsker Honda: Det finnes bøtter av original styling. Og ja, den kommer snart i R-utgave! Den tror jeg kan bli hysterisk!