Hopp til innhold

Lenge leve utelivet

Med en Audi A3 Cabriolet trenger du bare litt godvær og en piknikkurv for å kose deg glugg i hjel.

Audi A3 Cabriolet
Foto: Sigmund Bade / NRK

På solfylte sommerdager er det lite som slår en kabriolet. Du er ute, også når du sitter i bilen.

Motorisert sirkustelt

Eksteriøret står i stil til Audis nye designspråk, inkludert de etter hvert velkjente LED-lyktene, men utseendet faller nok ikke i smak hos alle. Med taket på kan bilen minne litt om et motorisert sirkustelt, Med taket av derimot - det tar bare 9 sekunder med elektrisk manøvrering - ser den riktig bra ut. Interiøret er i kjent Audi-stil. Det er gjennomført, fint og solid, men kanskje litt traust.

Det var lett å finne en god kjørestilling, og det er faktisk mulig for to voksne å sitte i baksetet, selv om det på ingen måte kan kalles romslig. Takket være at Audi har gått for stofftak får man til og med plass til piknikk-kurv og badebukser i det 260-liter store bagasjerommet, men på grunn av det knøttlille bagasjelokket er det ikke så lett å laste inn og ut.

Strålende motor

Ønsker du sportslige og kontante kjøreegenskaper er det en dårlig idé å kappe av taket. Bak rattet på A3 cabriolet merker du at hele bilen rister når du kjører på dårlige norske veier. Det er ikke verre enn at det er til å leve med, bare ikke tro at det er noen sportsbil.

Vår testbil var utstyrt med Audis nye 1.8-liters TFSI motor på 160 hester, og den passet bilen perfekt. Med 250 Nm allerede fra 1500 o/min kan du cruise inn i solnedgangen, samtidig som du har nok krefter til trygge forbikjøringer.

Det var rett og slett en strålende motor, sammen med et lite ratt og en presis manuell girkasse ga det god kjørekomfort. Det andre bensinalternativet er 2.0 TFSI som yter 200 hester, men den minste bensinmotoren holder i massevis.

Synes du derimot at diesel og cabriolet hører best sammen kan du velge mellom en 1,9 liters TDi på 105 hk eller en 2.0-liters TDi på 140 hester. Begge bensinmotorene, og den kraftigste dieselmotoren fås sammen med Audis -Tronic dobbeltklutsj automatkasse.

Prisen starter på 333 400 kroner for diesel, og 383 500 kroner for bensin, men i kjent Audi-stil må du regne med at sluttsummen blir endel høyere når du har krysset av på utstyrslisten.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober