Saab 93 Turbo X

Kun 15 kommer til Norge, kanskje ikke så rart med tanke på at denne 93en koster 920 000 kroner.

Saab 93 Turbo X
Foto: Sigmund Bade / NRK

Når du setter deg inn bak rattet kan du skimte en plakk med påskriften "one of two thousand", og når du vrir om nøkkelen forteller bilen deg at du er "ready for take off."

Rent bortsett fra noen karbondetaljer er det ellers lite som skiller interiøret fra en alminnelig 93. Det er ergonomisk glimrende, men kanskje litt kjedelig. Kvalitetsfølelsen er et godt stykke unna tyskerne - vi opplevde knitring fra et plastpanel og dørhåndtaket på innsiden virket pinglete.

Velg manuell

Saab 93 Turbo X

Endelig litt fred fra tyske bobiler.

Foto: Mariann Aaland

280 hestekrefter og 400 Newtonmeter er mer enn de aller fleste trenger på norske veier, selv om det kommer godt til nytte når man man møter et tog av tyske bobiler på svingete vestlandsveier.

Dessverre uteblir den store fartsfølelsen. Den trege automatkassa må ta en stor del av skylden for det, men det problemet løser man enkelt ved å gå for 6-trinns manuell kassa. Med dén skal Turbo X klare 0-100 km/t på 5,7 sekunder.

Når du åpner panseret blir du møtt av mye sort plast, men du kan også skimte turboen til høyre for motordekselet. Kombinert med seks sylindre på tilsammen 2,8 liter drar den godt fra lavt turtall.

Derimot kan den ikke kalles gjerrig, over literen på blandet kjøring og et utslipp på 267 g/km, fører til at staten krever over 500 000 kroner i avgifter. Til sammenligning har BMW, som er snillest i klassen, klart seg med 0,8 liter mila og 190 g/km og 273 hester fra sin firehjulsdrevnde 330xi. Da tar staten i underkant av 400 000 kroner i avgift.

Firehjulstrekker

Bil og hytte

Når du bruker 920 000 kroner på bil må du tåle at hytta blir liten.

Foto: Sigmund Bade / NRK

Turbo X er første Saab med et Haldex-firehjulstrekksystemet. Og selv om behovet ikke var så stort på norske sommerveier bør det ikke være videre problem å komme seg til hytta. Såfremt du da ikke trenger mye bakkeklaring for å komme deg opp - som seg hør og bør på en sportsbil er den ganske lav.

En annen stor fordel med firehjulstrekk er at du for første gang slipper å slåss med rattet i en hissig turbo-Saab. Turbo X er ikke en ideel bil for avgiftslandet Norge, men firehjulstrekk er et bra tilskudd til modellprogrammet.

Kulturstrøm

  • Aschehougprisen til Karin Haugane

    Aschehougprisen for 2021 tildeles lyrikeren Karin Haugane (71). Prisen tildeles norske forfattere som en ærespris uten hensyn til hvilket forlag de er knyttet til. Haugane debuterte i 1989 med diktsamlingen «Rester av glemsel». Hun er også oversetter, og har blant annet oversatt Arthur Rimbaud til norsk.

  • Mikser blokkfløyte og trance

    Bergensartisten Vilde Tuv bestemte seg for å demonstrere at det går an å lage vakker musikk med blokkfløyte og trance-melodier. Hun er tema i siste utgave av programmet Musikkrommet.

    Går det an å lage vakker musikk med blokkfløyte og trance-melodier? Det bestemte bergensartisten Vilde Tuv seg for å bevise.