Hopp til innhold

- Herlige kjøreegenskaper

Honda Accord er en meget komfortabel, eksklusiv og ikke minst sporty bil. Det er kun en ting den har manglet: et dieselalternativ! Men ikke nå lenger.

Honda Accord Diesel
Foto: Theodor Kristensen

Honda bruker vanligvis litt tid når de setter seg noe fore. Spesielt når det kommer til motorer. Som verdens største motorprodusent, stiller de beinharde krav til seg selv. Det holder ikke å være ”like gode” som de andre, de må være best!

Kjøreegenskapene er mitt hotteste tips når det gjelder Accord. Dette er en fullblods ”drivers car” . De av dere som ikke skjønner hva som menes med det, har heller ikke bruk for å vite det

Jan Erik Larssen

Og det er de med sin nye diesel. Den er superlett , laget av aluminium, har 2,2 liters volum, 140 hestekrefter, commonrail-turbo, og et dreiemoment på hele 340 nm allerede med 2.000 omdreininger.

Lavt forbruk

Honda Accord Diesel
Foto: Theodor Kristensen

Forbruk er viktigste argument for de fleste nordmenn som velger diesel. Hondaen klarer seg med under halvliteren på langkjøring, og bruker bare 0,59 på blandet kjøring. Svært imponerende tall for en motor som byr på så mye kjøreglede.

Kjøreegenskapene er nemlig mitt hotteste tips når det gjelder Accord. Dette er en fullblods ”drivers car” . De av dere som ikke skjønner hva som menes med det, har heller ikke bruk for å vite det, hehe… Dieselstøy og vibrasjoner er også totalt fraværende i den nye Honda dieselen.

Velg sport!

Du kan velge mellom sport og executive når du kjøper en Accord. Du kommer garantert til å velge en sport! Grunnen er rett og slett at executive kun leveres i kombinasjon med 2,4 liters bensinen på 190 hestekrefter, og den har du ikke råd til. Har du vel? Den koster nesten en halv million!

Honda Accord Diesel
Foto: Theodor Kristensen

Sport med 2,0 liters bensin VTEC på 155 hestekrefter koster 337.000,- og sport med denne nye 2,2 dieselen koster 355.000,-. Er det ikke moro med priser??

Accorden har vært penest i sedan, men nå har det skjedd noe med stasjonsvogna. Den har fått større takspoiler, takrails, samme kromlister rundt vinduene som sedanen, litt andre skjørter og noen småting. Også er den selvfølgelig større - MYE større! Den har faktisk en helt annen akselavstand en sedanen.

Konklusjonen

Honda er i støtet om dagen. Design, motor og kjøreegenskaper er på plass. Hva blir det neste? Svaret er firehjulstrekk. Hondas nye flaggskip Legend kommer nå med et firehjulstrekksystem så avansert , og vistnok så heftig , at mange kommer til å bli skremt. Historien gjentar seg: Honda kommer litt sent, men godt, VELDIG godt.

Kulturstrøm

  • Tommy «Proffen» Karlsen Sandum bisettes fredag

    Skuespiller Tommy Karlsen Sandum bisettes i Paulus kirke på Grünerløkka i Oslo fredag. Det skriver NTB.

    Sandum er trolig best kjent for sin rolle som Proffen i filmene om «Pelle og Proffen», basert på bøkene til Ingvar Ambjørnsen.

    Artister som Jarle Bernhoft, Ingrid Olava og Tuva Syvertsen skal opptre i bisettelsen, ifølge VG. Det skal også Håvard Bakke, som spilte Pelle i filmene.

    Ifølge avisa innledet presten med å si at 48-åringen døde av blodpropp i lungen.

    Sandum døde tirsdag 6. februar.

    Tommy Karlsen Sandum bisettes i Paulus kirke i Oslo 23.02.2024.
    Foto: Ole Berg-Rusten / NTB